Jurmon satamassa ja pikapysähdys Nötössä

In Veneretki by saaressa

Jätimme Örön sataman taaksemme ja lähdimme kauniissa auringonpaisteessa tankkaamaan venettä. Seuraava päiväkohteemme oli siis Nötö, josta jatkaisimme yöksi Jurmoon.

Harvoin on hellitty niin tasaisella vedellä kuin ajaessamme ulos Öröstä. Vesi oli suorastaan peilityyni. Ajelimme hyvää vauhtia ja nappasimme Makun ja Sallan veneestä pari ajokuvaa. Olemme yrittäneet ruokkia heidän veneenvaihtokuumettaan ja nyt otimme heille ”myyntikuvia”, halusivat he niitä tai ei!

Maku ja Salla painelivat menemään Zodiacilla!

Kuskillakin perusjuoma menossa mukana. Olen pahasti addiktoitunut…

Tyyntä… Uskomattoman kaunis päivä!

NÖTÖ – EMME OLLEET AINOITA SATAMASSA

Pian huomaisimme, että emme olleet ainoita lomailijoita saaristossa ja että aika moni muu meidän lisäksi haluaisi majoituspaikan. Nötössä sattui olemaan Nötö-päivät ja ralli sen mukaista. Odotimme ensin jonossa bensikselle, johon mahtui yksi tai hyvin asettelemalla kaksi venettä kerrallaan. Kukaan ei muuten kiilaillut jonossa ja muutenkin kaikki laiturirumba onnistui hyvin veneiden tullessa ja lähtiessä. Moni kävi pikaisemmalla visiitillä ja veneitä napsahti toistensa kylkeen kiinni ja siitä pois ripeällä tahdilla. Nötössä on muuten uusi laituri, jota moni ihasteli rantautuessaan.

Nötön satama ja kaupa.

Nötö-burger! Halloumburgeri oli niin hyvää, että olimme todella tyytyväisiä piipahtamisesta paikalle juuri sopivasti puolisen tuntia ennen kojun sulkemista.

Syötyämme burgerit rantakallioilla istuen, lähdimme kiertämään sievää kylää ympäri. Tai itse asiassa meillä oli suuntakin, halusimme käydä katsomassa jos läheisessä majatalossa olisi peruutuspaikkoja.

Majatalo oli kaunis talo lähellä rantaa, eikä pihapiirissäkään ollut valittamista. Toisen kerroksen parvekkeelta näkee kuulemma merelle asti. Harmillista kyllä me emme pääsisi ihailemaan niitä näkymiä tällä kertaa. Majatalo oli täysin buukattu.

Matka jatkui kahvilaan, pitäähän ihmisen saada vähän syötävää, että pysyy hengissä! Vanhaan kouluun tehdyn kahvila Skolanin porkkanapiirakka oli parasta mitä olen syönyt aikoihin. Tämä meni itse asiassa koko joukkion top3 porkkanapiirakoihin. Erittäin vahva suositus!

VALLOITTAVA JURMO

Meillä oli käsitys, että Jurmossa ei ole satamassa sen kummemmin palveluita ja ostimmekin illallistarvikkeet pääosin Nötöstä. Päätimme grillata simppelisti makkarat. Tietomme Jurmosta olivat kuitenkin aivan vanhentuneita, sillä Jurmon kaupassa oli todella hyvä valikoima tuoretavaraa, sieltä sai savustettua kalaa ja sellaisen valikoiman vegaanisia ja/tai luomutuotteita, että monella lähikaupalla mantereellakin on tekemistä samaan päästäkseen!

Kaupalla oli hyvä valikoima myös kasviksia.

Jurmossa on mahdollista vuokrata pyörät.

Kun bongasimme savustetun kalan Jurmon kaupasta, päätimme välittömästi hylätä makkaran grillaamisen. Meillä ei ole Huskyssa jääkaappia, joten olin vähän huolissani siitä, että joutuisimmeko heittämään makkarat mäkeen. Penkin alla olevassa säilytyslokerossa ruoka säilyi kuitenkin joten kuten viileänä ja makkarat paistettiin kolmen päivän päästä Kökarissa. Kukaan ei saanut vatsanväänteitä, joten hyväähän se sitten oli!

Salla ja Maku olivat varustautuneet todella hyvin leiriolosuhteisiin. Veneestä löytyi Trangiaa, mausteita, ruoantekovälineitä (kaikki siististi yhdessä laatikossa, tietenkin!). Me emme Jaakon kanssa olleet varautuneet tähän retkipuoleen ja lähdin kaupalle ostamaan meille kertsiastioita. Niitä ei kuitenkaan ollut myynnissä, mutta mitä teki kaupan myyjätär? Hän lainasi meille ihan posliiniset lautaset sekä haarukat ja veitset! Aivan huippua, kiittelimme kovasti!

Söimme koko reissun ajan hyvin ja tämäkään ateria ei ollut poikkeus!

Safkan jälkeen kävimme kiertelemässä rantoja. Kivistä rantaa tuntuu vain jatkuva ja jatkuvan. Kivet muljahtelevat jalkojen alla, eivätkä tee kävelyä helpoksi. Mutta maisema on kuin olisi ulkomailla ja vähän raskaampi kävely ei haitannut yhtään.

Valtaosa Jurmon luonnosta on varvikkoa. Kerrotaan, että koko saari puineen ja asutuksineen olisi poltettu aikanaan väärien tulien ja merirosvouden vuoksi. Nyt puuta on istutettu saaren keskiosaan.

Satama ei ole pöllömmän näköinen.

HUSKYN RETKIOMINAISUUKSIA TESTAAMASSA

Näytti siltä, että Jurmossa oli majoituspaikat täynnä. Minä ja Jaakko päätimme nukkua veneessä, Salla ja Maku alkaisivat pystyttää telttaaa. Mutta sitten kahdeksan aikaan selvisi, että vielä yksi huone löytyy kylältä, jonne Salla ja Maku alkoivat siirtää tavaroitaan. Me valmistelimme Huskya nukkumiskuntoon meille ja koirille.

Ennen kuin kallistimme päät tyynyyn kävimme katsomassa auringonlaskua rantakallioilla. Emme olleet ainoita ja pian instasta näkyi upeita auringonlaskukuvia #Jurmo -tägillä. Hauskaa miten nopeasti kuvat ja tieto ylipäätään leviää!

Meillä oli laituripaikka aivan laiturin alussa.

Huskyn daybed oli laitettu paikalleen jo aiemmin.

Vihaan hyttysiä, joten tukimme ne muutamat kohdat, joissa pressun ja veneen välissä oli aukkoja. Yhtään hyttystä ei yöllä inissyt korvissa! Muuten peittelimme ikkunoita satamapeitteellä, parillä pyyhkeellä ja taisi siinä olla koirienkin yski peitto näkösuojana. Husky taisi olla vähän riemunkirjava näky satamassa tämän jälkeen.

Lakanat laitettu! Nukuimme veneessä poikittain ja tila riitti juuri meille kun asettauduimme himpun vinottain. Sitten ihailemaan auringonlaskua!

Purkkarit illan punassa.

Lintuparvi.

Tällä kertaa emme käyneet kyllällä Jaakon kanssa. Ihailimme sitä vain kallioilta, joten ensi kerraksikin jäi nähtävää.

AAMU VALKENEE

Uusi aamu alkoi yhtä komeana kuin edellinen päättyi. Lisäksi kaupalta sai ihania ja lämpimiä sämpylöitä aamupalaksi. Vähän saimme verrytellä lihaksia ekan veneyömme jälkeen, mutta yllättävän hyvin saatiin nukutuksi. Onneksi tuli testattua, sillä tiesimme, että tässä nukkuu mielellään uudestaankin, minkä teimmekin sitten Korppoon Verkanin satamassa. Siellä saimme vielä sähkön laiturilta ja lämmittimellä kosteuden pois veneestä. Se oli jo luksusta!

Aamulla koirat saavat tulla sänkyyn ja silloin saattaa nukkuja saada ylläripusuja!

Ihanaa kun ei tarvinnut aloittaa aamua roudaamalla tavaraa takaisin veneelle. Kaikki oli veneessä edelleen, ihan yhtä sekvassa järjestyksessä kuin tähänkin asti!

Lähdimme aamupalan jälkeen ajamaan  kohti Kökaria. Siellä meitä odotti seikkailu Källskärin pienelle saarelle!