A Coruña – kaunis satamapaikka

In Purjehdus by saaressa

A Coruñassa on kaksi satamaa, joista me valitsimme isomman ja kaupungin ydinkeskustasta sivuun sijoittuvan Marina Coruñan. Valinta tuntui helpolta, kun lähestyimme kuuden jälkeen aamulla satamaa. Isommassa satamassa olisi varmemmin tilaa ja siinä olimmekin oikeassa. Kävelymatka kaupunkiin oli kuitenkin aika lyhyt ja oikeastaan mukavakin. Kävimme tietenkin katsomassa myös Real Club Nautico de la Coruñan sataman ja vaikka sen sijainti oli tavallaan täydellinen, oli siellä ihan älytön swelli. Veneet heiluivat aika kovastikin ja me olimme tyytyväisiä satamapaikastamme.

Aamunäkymät meidän satamassa. Joka päivä vesille lähti erilaisia koululaisryhmiä melomaan tai purjehtimaan. Ja suihkusta tuli lämmintä vettä, mikä on erittäin jees…

Keskustan satama on vanhan kaupungin edessä ja todella tunnelmallisella paikalla.

Satama-altaassa oli myös upeat kalastusveneet. Osa oli niin hienossa kunnossa, että melkein epäilimme niiden olevan turistinähtävyyksiä!

Matkalla keskustaan on vanha linnoitus. Lasku- ja nousuveden erot eivät lakkaa ihmetyttämästä pohjoismaalaista. Miten se voi olla näin kova?

Kävelin aamulla laskuveden aikaan kaupungille hakemaan evästä. Rantaan tuli pienveneitä, jotka noukkivat varmaankin rapuja haaveilla merenpohjasta.

Meri näkyy kaupungin kaiteissa.

Vuokraa pyörä!

A Coruña on yllättävän iso paikka. Pelkästään kaupungissa asuu 240 000 asukasta ja laajemmalla alueella 400 000. Kävimme Jaakon kanssa vuokraamassa pyörät. Veneellä oli jo yksi tavallinen taittopyörä ja yksi sähkötaittopyörä. Niinpä Jaakko halusi ehdottomasti sähköpyörät. Haimme pyörät Ok Zona eBikesta keskustasta. Hinta oli tosi edullinen. Maksoimme kolmen tunnin käytöstä 10e per nuppi! Taitaa olla, että high season ei ole vielä alkanut.

Lähdimme ajamaan rannikkoa vastapäivään, sillä siihen suuntan rannassa kulki hyvä pyörätie. Tämä oli ensikosketukseni sähköpyörään ja pakko sanoa… Se on todella mukava!

Kaupunginkoillisrannalla  on  iso  puistoalue,  jonne on sijoitettu erilaisia taideteoksia.

Parasta oli kuitenkin maisemat. Ajelimme jylhillä kallioilla merituulessa. Aivan huippua!

Kipparin tauko.

Upea ranta! Ja en todellakaan ollut lähellä reunaa, se vain näyttää siltä. Olen täysi lälläri missään jyrkänteen reunoilla!

Herkuleen torni. Nyt on majakalla ikää. Se on ilmeisesti rakennettu hieman ajanlaskumme jälkeen!

Kävimme majakalla, mutta emme sisällä asti, sillä jonoa oli sen verran. Tämä jäi vähän harmittamaan, mutta ehkä seuraavalla Biskajan ylityksellä?

Majakan rantaa kiersi aivan ihanat pikkutiet. Suosittelen, suosittelen!

A Coruñassa oli upea sää. Juuri sopivan lämmin, mutta meri toi sen verran raikasta ilmaa, ettei tuntunut pakahduttavalta.

Juhlat – onko ruokapaikka olemassa?

Isäni täytti reissun aikana pyöreitä ja sitähän piti ilman muuta käydä juhlimassa. Olin edellisenä iltana etsinyt oikein kehutun tapas-paikan ja johdattelin porukan sinne syömään. Kävelymatka vei puolisen tuntia ja saimme huomata perillä, että ravintolaa ei ole edes olemassa.

Sen jälkeen menimme läheisen tapas-ravintolaan, jonka ruokalistan kanssa oli vähän ongelmia. Olen opiskellut joskus espanjaa ja tulen sillä suurinpiirtein toimeen. Mutta silloin joskus opiskeluaikoina ja sen jälkeen reissut espanjaan keskittyivät enemmänkin juomakulttuuriin. Osaan siis tehokkaasti tilata kookos-ananasdrinkin, mutta erilaisten ruokien nimien kanssa olen avuton, etenkin jos pitäisi ymmärtää eri lihojen eroja. Lopputulos oli, että ruokaa tuli pöytään paljon enemmäin kuin luulimme, mutta nälkä tosiaan lähti.

Tästä oppineena seuraavana päivän synttärijuhlien osalta otettiin siis varman päälle. Ensinnäkin etsin kehutun ravintolan, jonka nettisivuilta löytyi lista englanniksi. Sitten otin vielä ja soitin ravintolaan pöytävarauksen. Tällä kertaa ravintola oli olemassa, mutta yksi yllätys löytyi ovesta.

Olimme marssimassa sisään Michelin-tähden ravintolaan! Hintataso oli kuitenkin suomalaiseen verrattuna huokea ja niin saimme nautiskella espanjalaisesta maistelumenusta Michelin-tyyliin.

Ruoan jälkeen vielä juomat iloisissa tunnelmissa vanhan kaupungin kaduilla.

A Coruña yllätti! Kannattaa ehdottomasti käväistä jos on sillä suunnalla. Rakastan toki lähes joka ikistä paikkaa, jossa puhutaan espanjaa, joten olen vähän puolueellinen, mutta täällä viihtyivät kaikki muutkin.

Me lähdimme junalla kohti Madridia, jossa vietimme kokonaisen vuorokauden ennen lentoa. Loma tuntui todella pitkältä, kun mukaan mahtui illallinen Ranskassa pikkukylässä, Biskajanlahden ylitys, hengailua A Coruñassa ja ihana päiväpyrähdys Madridin Malasañaan. Hyvä purjehdus, hyvä loma!