Veneellä jään yli

Meillä oli ihan superhauska aamu, siitä huolimatta, että jouduimme heräämään ennen kukon laulua. Juna Lappeenrantaan lähti seitsemältä, joten aikatauluna oli lähteä ylittämään jäätä kuuden aikaan aamulla. (Ai että olinko pakannut valmiiksi? No en.) Aukot jäässä olivat levinneet eilisen päivän aikana todella paljon, joten veikkailimme, että jään sulaminen jatkuu vauhdilla myös tänään, kaunista päivää kun oli luvattu. Niinpä päätimme viedä veneen mantereen puolelle, ihan vaan sen takia, että Jaakkokin pääsee kotiin illalla. Mä pääsen helpolla, olen lauantaihin asti Lappeenrannassa ja veikkaanpa, että siihen mennessä meri on kyllä aika paljon auki. Tai sitten ei.

Tämä venehomma toimi niin, että ne kohdat, joissa tiedämme, että jäätä on, Jaakko veti alupaattia ja mä työnsin. Lähellä rantaa jää on heikompaa, jolloin siirryimme molemmat työntämään venettä. Saaristoviisaus kertoo, että jos jää pettää, niin sitten vain hypätään veneeseen! Hehe. Näen paniikkisyöksyn veneeseen ja vähintään katkenneen hampaan. No positiivista oli se, että alumiinivene suorastaan kiisi jäällä, todella helppo kuljettaa!

WP_20140313_007

WP_20140313_011
Aukon kohdalla oli pakko pysähtyä ja kuvata. Meidän reitiltä on parikymmentä metriä sulaan veteen. Se näkyy vähän huonosti kuvassa, mutta jos oikein tiiraa, niin jään raja tulee esiin. Aukko on siirtynyt vuorokaudessa muutaman kymmenen metriä lähemmäs.

WP_20140313_003

Näihin tunnelmiin jätin Jaakon selviytymään ja siirryin Lappeenrantaan. Odotan jännityksellä uutisia mereltä Majurska-kahvilassa kaakaokupin äärellä. Kengät pysyy kuivana ja suklaakakku on hyvää, en valita!

WP_20140313_039
Itse asiassa Majurskassa parasta oli miljöö ja kaakao. Harvoin kahvila yllättää erityisen hyvällä kaakaolla, joten siitä pisteet!

Veneen laskeminen

Päätimme jättää piskit ja itsemme saareen tulevasta kelirikosta huolimatta. Oikeat saaristolaiset nauravat varmaan partaansa (kyllä, kaikilla saaristolaisilla on parta) meidän jaakaamiselle, itsehän he tietävät jostain kaislan asennosta koska ne jäät oikeasti lähtevät.

WP_20140311_008

Aurinkoisen työpäivän jälkeen kävin kaupassa ostamassa melko kasan ruokaa, just in case jäämme jumiin. Mantereen puolen laiturilla oli aika sulanutta, nyt jo laiturin päässäkin oli pientä lätäkköä.

Oli Jaakon vuoro puljata potkukelkan kanssa vedessä ja myös rakentaa lautta, että saatiin kamat helposti yli. Eläköön Finnfoam! Lauttaa vedettiin potkukelkan perässä kun pulkka oli jäänyt saareen.

WP_20140311_011

Meidän päässä oli vesi auennut jo melkoisesti ja joutsenten lampi oli myös suurentunut. Mietittiin, että avovesi saattaa levitä nopeastikin jos tuulee (tai sitten se ei leviä). Niin tai näin, päätimme laskea veneen ”vesille”! Edeltäjiltä jäi meille käyttöön pieni alumiininen Alufish. Testailimme sen vetämistä ja työntämistä jäällä ja todettiin, että siinä on meillä kelirikkokulkine. Vaikka muistaakseni vannoin vielä kesällä, että mihinkään alumiiniveneentyöntelyhommiin en kelirikolla lähde. Näin se mieli muuttuu.

WP_20140311_059

WP_20140311_035

Juu, olet oikeassa, moottori kannattaisi ottaa irti, turha sitä on työnnellä jäällä painolastina. Avain sen irrottamiseen on tokikin hukassa.