Pari vuotta sitten, ekaa kertaa moottoriveneen ratissa

Kaksi kesää sitten uskaltauduin ekaa kertaa yksin moottoriveneen rattiin. Olimme harjoitelleet pari kertaa Jaakon kanssa reittiä mökille ja yhtenä viikonloppuna päätin kutsua kaverini Jennin käymään meidän mökillä Turun saaristossa. Säätiedotus lupaili niin hyvää keliä, että uskalsin lähteä ilman Jaakkoa isän mahonkipaatilla matkaan. Hieman meripelkoiselle Jennille en tietenkään kertonut, etten ole koskaan aikaisemmin ajanut tuota vähän yli puolen tunnin matkaa yksin. Olisi vielä perunut reissun!

Pakkasimme veneen satamassa ja sitten oli lähdön aika. Vastapäisellä laiturilla joku ukko pysäytti kävelynsä ja jäi tuijottamaan lähtöä. Jännityksellä peruuttelin veneen ulos vähän ahtaasta paikasta ja onnistuin saamaan sen ulos kolhimatta meidän tai muiden veneitä.

Pääsimme satamasta ulos ja helpottuneena laitoin veneeseen vähän kaasua. Tähyilin seuraavia merimerkkejä kun kuulin jonkun huudon. Ihan kuin joku olisi huutanut meille? Toinen huuto. Otan veneestä vauhdit pois ja käännyn katsomaan. Merivartiostohan se siellä!

Eipä auttanut kuin ajaa heidän kumipaattinsa luo laiturille ja tietenkin epäonnistuin kylkikiinnityksessä ekalla yrittämällä. Jännitti nimittäin ihan pikkuisen!

No olin tietenkin ajanut ylinopeutta, en ollut huomannut sitä 10km/h-kylttiä, kun olin niin helpottunut lähdön onnistumisesta. Ja tietty veneen rekisteriote oli isällä, mistä tuli nuhteita. Onneksi kaikki muu oli sentään kunnossa ja lisäksi minulla oli aurinkoisesti hymyilevä Jenni takapenkillä, joka sanaili mukavia merivartioston poikien kanssa. Pääsimme jatkamaan matkaa ilman seuraamuksia.

Kun saimme veneen taas liikenteeseen, kiukuttelin Jennille, että ”Perhanan Jaakko, se ei ole ikinä ajanut tästä niin hiljaa kun kuuluu!”. Takaa kuului kun kolmen merivartijan joukko räjähti nauramaan manailun kuultuaan.

(Niin huom, tietenkin oli Jaakon vika, että minä ajoin liian lujaa! Taisi siinä hetkessä olla jopa isänkin vika, koska ihan varmasti lapsena ajettiin tuossa lujempaa kuin madellen. Vai ajettiinko? Itsehän en voinut katsoa niitä metri kertaa metri-kokoisia kylttejä, vaan toistin vain kaiken kuin apina. Hyvä opetus…)

TG vesille ja pääsiäispupun vierailu

Meillä tapahtuu selvästi asioita aina vauhdilla yhtä päivää tai sitten kolmea tuntia ennen kuin meille tulee vieraita. Istuimme iltasella pikkusaaressa syömässä maailman parhaita karjalanpiirakoita, leipää ja savustettua nieriää. Ne maailman parhaat karjalanpiirakat muuten saa Riihimäenportin ABC:ltä, siellä on sellainen pikkuleipomo ovensuussa. Kertakaikkiaan suussasulavat kartsupirtsut sekä voisilmäpullat! Pohdiskelimme illan agendaa ja sitä mitä pitäisi tehdä ennen huomista.

Päätimme pienen eipäsjuupas-väittelyn jälkeen laskea TG:n vesille. Jaakolla oli selvä argumentti laskun puolesta, nimittäin se että olisi todella kivaa käydä veneretkellä huomenna kavereiden kanssa! Minun argumenttini laskua vastaaan oli järkiperäinen, eli se että veneen pohja pitäisi myrkkymaalata ennen vesille laskua. Olin jopa käynyt ostamassa Hempel-purkit, jotka odottivat eteisessä maalausta. Minun väitökseni oli, että jos vene nyt lasketaan, niin sitä ei enää erkkikään nosta ylös vain myrkkymaalien takia. Jaakko väitti, että ilman muuta nostetaan, koska se on helppoa kuin heinänteko! Okei, sanoin epäillen ja vaadin samantien, että sovimme heti ajan koska vene nostetaan. Kesäkuussa. Selvä, katsotaan…

Tyhjentelimme paatin ensin kaikesta ylimääräisestä tavarasta ja veneestä löytyi esimerkiksi kaksi pussia palautuspulloja. Jaahas, olemme siis tehneet jossain vaiheessa talvea pikasiivousta (ennen vieraita, tottakai) ja survoneet ylimääräiset tavarat veneeseen. Hups!

WP_20140418_20_29_53_Pro

Täältä metsän keskeltä pitäisi venho saada vesille.

WP_20140418_21_02_36_Pro

Puolentoista tunnin päästä melkein vesillä. Huom, meikä joutu vinssaamaan venettä veteen laiturilta, koska se ei hievahtanutkaan työntämällä mihinkään.

WP_20140418_023

Meillä on tällaiset todella kätevät kiskot, joilla kulkee vielä kätevämpi kelkka (joka on kuvanottohetkellä meressä veneen tiputuksen jäljiltä). Mainosvideossa menee ehkä puoli minuuttia kun vene kiskaistaan ylös tätä kiskoa pitkin vinssin avulla. No. Se kelkka on aivan susi. Veneen nosto ennen talvea tehtiin juuri sellaiseen aikaan, että Jaakko oli reissussa, joten kutsuimme apuvoimia paikalle. Erittäin kokeneet miehet puuhasivat veneen kanssa monta tontia, pulttasivat tuon juukelin kiskon kallioon, mutta mikään ei auttanut, kun kelkka ei vain kertakaikkiaan pysy kiskolla. He joutuivat luovuttamaan vain sisuuntuakseen hommasta niin paljon, että tulivat seuraavana päivänä pelastautumispuvut päällä hoitamaan homman. Toinen ohjasi venettä ja kelkkaa vedestä käsin, jolloin kelkka ei koko ajan tippunut kiskoilta tai kipannut. Pätevä kiskosysteemi vai mitä?  (Mistä pääsemmekin takaisin myrkkymaalaukseen, mitäs luulette, onko vene kesäkuussa nostettu ja maalattu? ;))

WP_20140418_050

Paatti koeajolla! Akku oli talven jäljiltä tyhjänä, mutta se pitäisi muutenkin vaihtaa. Muuten kaikki toimi! Myrkkymaaleja tai ei, ihana päästä huomenna ajelulle!!!

Päivän kohokohta ei kuitenkaan ollut veneen laitto vesille. Parasta oli pääsiäispupun vierailu siskon perheen luona. Siellä pääsäispupu käy piilottamassa karkkeja pitkin kämppää ja sattumalta olin kylässä juuri tänä päivänä! Ensinnäkin tykkään ihan itsekin löytää karkkeja piilopaikoista, mutta vielä mahtavampaa oli katsoa kun 5-vuotias löytää niitä. Jättisuklaamunan löytymisen kohdalla repesi sellainen riemu, että kamerakaan ei pysynyt perässä!

 

Reitti satamaan on auki!

On mahdollista, että aamu-uninen Jaakko olisi halunnut jatkaa uniaan. En kuitenkaan mitenkään malttanut antaa tuhinan jatkua, vaan oli pakko raahata silmiään räpsyttelevä miekkonen tuijottelemaan ulos.

”Eikö tuolla olekkin railo, juuri sataman suuntaan? Tuu kattomaan! Ja entäs jos katsot tästä ikkunasta? Ihan varmasti on tosi pitkälle railo!”

Tempaisin Sorelit jalkaan ja jätin pöllämystyneen Jaakon seisomaan ikkunaan. Tätä piti päästä katsomaan lähempää. Kurkistelin rannalta jäälle ja manasin mielessäni, että miten meille ei ole kiikareita. Sehän on erittäin oleellista kun istuu rannassa kahvilla ja pitäisi kiikaroida jokaista ohiajavaa venettä. Niin isäni teki. Ensin huudettiin, että: ”Vene, siellä menee vene!” ja katsottiin kun isäni juoksi kiikarien kanssa mökkikallioille tarkistamaan kuka vesillä liikkuu. Okei, pakko myöntää, että mökkipaikan ohi meni vene ehkä kerran viikossa, joten se oli oikeastikin Suuri Tapahtuma.

Kiikaria tai ei, näytti siltä, että jäätä oli enää hyvin vähän meidän ympärillä. Niinpä päätimme vaihtaa paikkaa mantereen puolella ja siirtyä veneilemään satamaan. Heitin Jaakon meidän väliaikaiselle venepaikalle mantereelle, josta hän haki auton satamaan. Sillä aikaa puskin jään läpi muutaman sata metriä. Jää meni rikki aivan helposti, joten ei enää väliaikaista satamapaikkaa kahluupuuhineen! Ja tietenkin kun pääsi liikkumaan kunnolla, alkoi heti tavaran kuljettaminen.

WP_20140403_007

Saaresta pois lähtee mm. lumilautoja, laskettelusukset… Järkevän kuuloista tavaraa saaressa meren keskellä?

Kasvimaan palaset kulkeutuvat saareen

Koska olen nyt seonnut tuon kasvimaan kanssa, päätin maanantaina vielä kerran etsiä sopivia viljelylaatikoita. Ne ovat ihan turkasen kalliita, jos ostaa viljelylaatikoita. Sen sijaan huomasin aika nopeasti, että jos ostaa eurolavan lavankauluksia, niin hinta tippuu puoleen! Ja kyseessähän on aivan sama asia, eri nimellä. Löysin lavankauluksia hintaan 7€ + alv ja sovin jo samalle illalle, että haen 24 lavaa pois kuleksimasta. Osa niistä menee siskolle, en ole koko tonttia laittamassa laatikoiksi…

Seuraava rasti oli miettiä mistä saisi multaa kätevästi saareen. Tarvitsen sitä ehkä kaksi kuutiota. Halvinta itse multa on multa-asemilla, mutta kun siihen laskee avoperäkärryn vuokran ja jonkun proomukuljetuksen, totesin aika nopeasti, että ei irtomultaa. Nopea googlettelu tuotti tuloksen, että halvinta on ostaa 50 litran säkkejä jostain tarjouksesta.

Lavankaulukset koppiperäkärryssä kurvasimme samaisena maanantaina hakemaan Bauhausista jotakin pientä rakennustarviketta. Ikään kuin vahingossa kuljin puutarhaosastolle, jossa sattui olemaan lyömätön tarjous Kekkilän puutarhamullasta. Pieni maanittelu ja järkiperustelu siitä kuinka todella EDULLINEN tarjous oli ja kuinka JÄRKEVÄÄ olisi ottaa mullat nyt mukaan kun on kärrykin auton perässä ja hetken kuluttua veimme 1000 litraa multaa pois kaupasta. Okei, myönnetään että lahjoin lounaansa skipanneen Jaakon myös pizzalla.

Nyt kun satamaan pääsee helposti, oli aika roudata puutarhavärkkejä saareen. Jaakko on purjehduspalaverissa ja lupasin roudailla kärrystä kamaa pois sillä aikaa.

WP_20140403_19_15_26_ev2_Pro

Busteriin mahtuu vaikka mitä… Lavankauluksia oli 14 ja multaa 250 kiloa. En viitsinyt lastata ihan täyteen, koska jäätäkin piti vielä särkeä.

WP_20140403_026

Tässä särkyy kevään viimeiset jäät! Matkaa ei ole paljoa. Mutta mihin on hävinnyt vihreän poijun kaveri, punainen poiju? Pari päivää sitten se oli vielä paikallaan.

Iltahetket

Jää lähti aivan silmissä. Siinä mistä olin ajanut rännin Busterilla, oli jo tuntia myöhemmin leveä väylä. Roudailin lavankauluksia ja multasäkkejä toiselle puolelle tonttia piskien kanssa. Melko upeat oli vähän harmaan päivän iltavärit.

WP_20140403_20_09_39_Pro

Jää lähtee aivan silmissä. Tässä kohtaa oli aamulla vielä jäätä koko kuvan täydeltä.

WP_20140403_19_50_45_Pro

Meri tyyntyi iltaa kohden.

WP_20140403_20_14_36_Pro

Auringonlasku hehkui upean punaisena . Oli pakko ottaa tällainen puoliksi ja puoliksi kuva, koska tunnelma oli niin erilainen eri puoliskoissa.

 

Kevään ensimmäinen veneretki

Pullat on pakattu! Leivoin aamulla korvapuustit veneilykauden avajaisia varten. Minulla on ollut paha tapa unohtaa tarkistaa onko kaapissa kaikkia aineksia ja tälläkin kertaa jouduttiin soveltamaan. Kardemumma oli loppunut (tilalle siirappia ja kanelia), vehnäjauho loppui kesken (täysjyvävehnää tilalle) ja lopuksi vielä sokerikin loppui kesken (korvattiin kookossokerilla ja tomusokerilla). Hyvää tulee lähes aina kun vain muistaa laittaa voita reilusti enemmän kuin perusresepteissä!

WP_20140330_002
Kaksi asiaa lienee selviä. 1. Mikä on minun mielestäni olennaisin osa retkeilyä ja 2. Tämän päivän ruokavalioni.

Reissuun saimme kaveriksi ystävämme Makun, joka eilen soitteli ja ehdotti veneilyä. Eipä tainnut Maku arvata, että ensin ajetaan viiden minuutin matkaa puoli tuntia jäiden keskellä kapeaa ränniä pitkin. Mutta vihdoin päästiin avovesille! Hurauttelimme kahville Miessaaren eteläpuolelle luodolle, jossa oli kiinni sininen teräspaatti. Teräslaiva on jylhä kuin mikä ja Busteri näyttikin sen rinnalla aika lailla tender boatilta. Mielenkiintoinen projekti jollain siinä, liekö vähän kesken jäänyt?

WP_20140330_13_08_54_Pro
Storbror och lillebror

WP_20140330_13_11_26_Pro

Saariston korkeat kalliot ja avovesinäkymät eivät satuta silmiä.

WP_20140330_14_25_47_Pro

Oli nautinto katsella pitkästä aikaa Busterin peräaaltoa ja meren pärskettä, matka etenee!

WP_20140330_14_42_31_Pro

Kunnes tullaan kotilahdelle, joka on niin jäässä kuin voi olla.

Ruususavotta

Heitimme Makun jatkamaan omaa päiväänsä ja aloitimme ruususavotan. Pistimme nuotion palamaan viiden aikaan ja poltimme siinä kahdeksaan asti ruusuja ja viime syksyn myrskyissä kaatuneen kuusen oksia. Samalla riivimme, kaivoimme ja kiskoimme kurtturuusuja ylös rannasta. Lopputulos oli todella palkitseva. Tuntui kuin oltaisiin saatu huimasti neliöitä lisää tonttiin. Vaikka tuohon toisi kaikki aiotun kasvimaani laatikot, niin ne mahtuisivat tähän heittämällä! Laitan ennen ja jälkeen kuvan kun saadaan sen verran valoa, että jälkeen-kuvasta näkee mitään.

WP_20140330_15_50_54_Panorama

Jaakko otti panorama-kuvan meidän rannasta, etualalla myös kohta palava risukasa.

WP_20140330_16_22_42_Pro

Valoisaa oli pitkälle iltaan. Ehkä tykkään sittenkin kellojen siirtelystä kesäaikaan!

WP_20140330_026

Ja loppuun vielä vinkki vitonen Ailalta. Siemeniä kannattaa laittaa itämään kaupan kirsikkatomaatti-rasiaan. Siinä on pohjassa valmiiksi reiät ja kannessa ilmastointiaukot. Kansi tekee pienen kasvihuone-efektin. Oli pakko laittaa heti salaatteja itämään kun oli näin näppärä konsti!

 

Eroon tavaroista II ja RÄNNI!!

WP_20140322_013

Viimeinen loota kirppikselle hinattiin lautalla maihin upeassa aamuauringossa.

Jäähallilla on aika hulina päällä, meni sinne sitten miten aikasin vain. Tosin jos totta puhutaan, emme ole koskaan olleet paikalla 7:30, jolloin ovet aukeaa. Veimme mestoille 10 laatikkoa ja viisi tuntia myöhemmin niitä vietiin autoon enää neljä. Jee!

Kirppiksen kunniaksi kävimme Saaristokaupassa lounaalla, onneksi siellä oli vielä keittoa jäljellä, koska kohta tulisimme tarvitsemaan energiaa. Emme vain tienneet sitä vielä.

Haluamme väylän!

Aurinkoinen päivä oli sulattanut jäät mantereen puolen rannasta lähes kokonaan. Jaakko yritti mennä lautan päällä laiturille, josta pääsee helposti jäälle. Lautta keikahti ja uintireissu! Nauroin rannassa ja ajattelin, että minäpä menen näppäränä likkana suoraan rantakiviltä jäälle. Yks, kaks, menoks! Jää petti lähes samantien kelkan alta ja rymysin ruokakassien & kelkan kanssa vyötäröä myöden vedessä. Paikalle oli piipahtanut pari lauantai-kävelijää, joiden kauhistuneet ilmeet paljastivat, että he eivät pitäneet meitä kovinkaan fiksuina. Jaakko rauhoitteli heitä, että meillä kunnon puvut on päällä. He seurasivat menoamme koko matka kotiin asti. Yritin laiturilta huiskuttaa, että perillä ollaan.

WP_20140322_030

Jaakon vuoro uida. Huom: kuten huomaatte, Jaakko on hyvin tarkka siitä, ettei hänen kelkkansa kastu…

WP_20140322_064

Kun Busteri saatiin raahattua veteen, sen moottori lähti käyntiin kertakäynnistyksellä! Mieletöntä!

WP_20140322_086

Kairasin parikymmentä reikää veneen kulkuväylälle ja ajattelin, että kyllä se jää sitten busterin painosta murtuu!

WP_20140322_105

No eipä vaan murtunut. Missä ne heikot jäät on?!

WP_20140322_093

Otettiin vähän tehokkaammat välineet käyttöön!

WP_20140322_094

Jäästä leikattiin neliöitä…

WP_20140322_035

…jotka työnnettiin keksillä jään alle veneen tieltä.

WP_20140322_112

The chainsaw-man and the sunset

WP_20140322_120

Meillä on ränni!!! (Ilmoitimme rehvakkaasti naapureille, että olemme tehneet VÄYLÄN maihin. Kuulimme että näitä on tapana kutsua ränneiksi… :))

Niin monta tuntia tähän meni, että on akuutti mustikkarahkan tarve! Runsaasti kermaa mukaan!

Jännä jään ylitys!

Nyt minäkin pääsin ylittämään vettä ja jäätä samalla reissulla. Tultiin kotiin onneksi valoisan aikaan, todella väsyneinä edellisen päivän rieukkumisesta ja tämän päivän sukujuhlilta. Hetken jopa mietittiin, että tehtäisiin soittorinki kavereille ja anotaan yöpaikkaa, mutta auringonvalo sai meidät päättämään, että kotiin mennään!

WP_20140316_011

 

E-jolla oli päässyt aivan uudenlaiseen käyttöön, ilman mastoa ja purjeita jään ylitykseen. Se on alumiinivenettä kevyempi ja luistaa loskassa paremmin. Se on myös kiikkerä kapine, joka jostain keräsi vettä sisälle istuinkaukaloon. Minä hain e-jollan mantereen puolella pieneltä luodolta, jossa vene oli säilytyksessä. Luoto oli turvallisempi paikka, kuin jättää se uimarannalle ja näin varmasti olikin. En usko että kovinkaan moni olisi hakenut sitä veden läpi omaan käyttöön!

WP_20140316_022

Vettä kengässä veneen haun jälkeen.

WP_20140316_035

Laiva (ööh.. ruuhi?) on lastattu pikkukoirilla!

WP_20140316_044

Aukossa uiskennelleet kaksi joutsenta olivat todella kiinnostavia.

Meloimme jollan jään reunalle (vinkki vitonen: jos kaksi aikuista istuu e-jollan takaosassa, niin se saattaa hörpätä vettä takalaidasta, heh!). Hetkeä ennen jään reunaa pistimme kovan melontavauhdin päälle, minä airolla ja Jaakko lapiolla. Juuri ennen tömähtämistä jäähän nappasimme jääkoukut, iskimme ne jäähän ja vedimme jollan jään päälle. Okei, tuo on toki lähinnä elokuvaversio asiasta. Oikeasti jouduimme tekemään muutaman yrityksen, vähän kiukuttelemaan toisillemme ja se penteleen jääkin murtui alta.

Jää oli sen verran heikkoa, ettei siinä oikein voinut kävellä, joten eteneminen jäällä tapahtui ottamalla jääkoukulla (vähän kuin veneen keksi, mutta siinä on piikit) hyvä ote jäästä ja vetämällä (tai työntämällä) venettä eteenpäin. Homma on melko kevyttä niin kauan kun vene pysyy jään pinnalla ja siihen asti kunnes toinen jääkoukku hajosi. Lopputulos oli siis, että minä käytin pelkkää jääkoukun päätä veneen pohjalla istuen. Samalla totesin, että lasikuitu on ilmeisesti aika ohutta kun jään kuprut tuntuivat veneen pohjan läpi.

Toisella puolella on myös sula vesi rannassa ja onneksi pääsimme melko pienellä vaivalla takaisin veteen. Hankaluustekijänä voi siis olla se, että jolla vajoaa jäihin ennen sulaa vettä ja sitä on raskasta saada jäistä eteenpäin. Loppupätkä meni taas melomalla. Samantien kun vene osui rantaan, koirat totesivat, että morjens ja pyyhälsivät pelastusliivit vilkkuen vähemmän heiluvalle maaperälle.

WP_20140316_051

Jaakko tyhjentää e-jollan ja taustalla näkyy missä kohdassa molskahdimme jäältä takaisin veteen.