Salaperäinen Mustique, (St Vincent & Grenadines)

In Karibia, Purjehdus, St Vincent & Greandines by saaressa

Jaakko oli odotellut Mustiquelle pääsyä, sillä häntä kiinnosti saarten villojen arkkitehtuuri. Mustique on erikoinen paikka, sen on omistanut vuodesta 1979 Mustique Company, joka käytännössä pyörittää saarta. Saarella on noin 100 hulppeata villaa, joita käyttääkseen pitää lompakosta löytyä vähän ekstra-kolikoita. Kalleimman villan viikkovuokra on 150 000 jenkkidollaria per viikko, aika monet sai vuokralle noin 20 – 60 000 dollarilla viikossa. Saari on todellakin tarkoitettu piilopaikaksi ”for the rich and famous”. Olimme juuri saaneet kiinnityttyä mooringiin, kun saimme satamavahdilta veneeseen ohjeet mitä saaressa saa ja mitä ei saa tehdä. Siinä oli esimerkiksi kartta, jossa oli tarkasti määritelty missä saamme liikkua. Asiaa ei jätetty pelkän kartan varaan, vaan joka ikisessä tien haarassa oli private property-kylttejä, jos tie oli sellaisessa suunnassa, johon tavallisella pulliaisella ei ollut asiaa. Saamassamme ohjeistuksessa kerrottiin myös, että ihmisiä ei saa kuvata ja että saarella on aikoja, jolloin kamerat ovat kiellettyjä. Eikä tässäkään vielä kaikki, kun kävimme aamulenkillä, vartija kysyi heti tiedämmekö varmasti, että tuosta ja tuosta pidemmälle ette voi mennä. Jännittävää, eikö totta!

Tämä kyltti tuli tutuksi.

Mustique Company kuulosti lähinnä joltain Bond-leffan pahisten peiteyhtiöltä. Mitähän näilläkin rekoilla _OIKEASTI_ kuljetetaan?

Saarella tarjotaan kuitenkin kiertoajeluita. Sellaiselle oli aivan pakko mennä, sillä se oli ainoa tapa, jolla pääsimme pois veneilijöille varatulta alueelta luvallisesti. Vaikka villat olivat hyvin piilossa aitojen ja kasvillisuuden takana, pääsi niistä näkemään vilahduksia. Asiaa auttoi myös taksissa ollut vuokrausesite, josta pääsi katsomaan mitä villoja ohitamme. Kuski piti meidät myös hyvin selvillä mitkä villoista ovat Migg Jaggerin, Bryan Adamsin ja Tommy Hilfiggerin tai missä Kate ja prinssi William olivat häämatkalla. Kysyimme kuskilta onko hän nähnyt Migg Jaggeria ja hän vastasi vain että ”Jamaan! Olen nähnyt heidät kaikki!” Hän jätti meidät Cotton Clubille, jossa päätimme syödä jäätelöt. Se on toinen saaren hotelleista, Firefly on lähempänä satamaa. Siellä yö hotellissa maksaa alkaen 1250 jenkkitaalaa. Jäätelöt maistuivat myös hienossa paikassa ja loppujen lopuksi ei ollut edes kovin kallista, koska tarjoilijat unohtivat laskuttaa juomat. Kiertoajelu maksoi 150 ecc kuudelta hengeltä, suosittelemme todellakin!

Hilfiggerin huvilalle johti kolme porttia, joista yhdestä pystyi pikkuisen näkemään rakennusta.

Otto, Jaakko ja Hertta kuvaamassa Mustique-tourin näköalapaikalla. Jaakko kuvaa yhtä saaren hillittömimmistä villoista.

Saarella ajettiin lähinnä golf-autoilla, koska tiet ovat hyvin kapeita. Satamasta löytyi vähän kauniimpikin ajopeli!

Jos vanhemmat olivat töissä Mustique Companylla, pääsi lapset opiskelemaan tähän yhtiön omaan kouluun.

KUNTOILUA

Kuten sanottu, taisimme juhlia aika hartaasti Atlantin ylitystä, varmuuden vuoksi hyvän aikaa ennen koko palkintojenjakoa. Ja sitä paitsi aina oli joku miehistön jäsen lähdössä, jos ei meiltä niin jostain toisesta veneestä. Tai jokin paatti tulossa maihin, jossa oli tuttuja. Aina muutaman lasillisen Pitonia (St Lucian olut) pystyi ottamaan! Jossain vaiheessa huomasimme, että meillä on Piton-vatsat, vaikka minä en edes juo olutta. Sen sijaan olen syönyt aika paljon milkshakeja, jäätelöä, karkkia ja suklaakakkuja. Pertun perheen kanssa onkin vietetty varsinaista aktiivilomaa! Mustiquella minäkin pääsin ekalle juoksulenkille. Onneksi veneilijöille tarkoitettu alue on aika pieni, joten ei päässyt heti ylikuntoon.

On mahdollista, että ensimmäisellä lenkillä pysähdyttiin enemmän ihailemaan maisemia ja kuvaamaan, kuin varsinaisesti juostiin. Mutta mutta, jostain pitää kai aloittaa?

Joulupäivänä heräsimme Jaakon kanssa ennen muita (okei, minä heräsin, kysyin OLETKO HEREILLÄ juuri sopivan kovaa ja pakotin Jaakon maihin lenkille). Aikaisempi miehistömme ei ehkä usko tätä.

JOULU

Rannalla sijaitseva Basil’s Bar on ollut olemassa vuodesta 1976. Kävimme siellä joulupäivällisellä, mikä oli todella huippu grilliateria. Basil’s Barissa kävi myös joulupukki joulupäivänä. Paikalla oli hurjasti lapsia ja pian ilmestyi pukkikin, joka oli meidän edellisen päivän taksikuski. Ja uskomaton juttu oli, että jokaiselle lapselle oli hillitön paketti! Oli peliä ja karkkia yms. Aika hyvin hoidettu!

Jouludinnerillä!

Family Rönkkö jouluillallisella. Meillä oli siis tonttujakin mukana!

Aamupala veneellä oli jouluinen. Riisipuuroa ja lasten koristelemia piparkakkuja!

ANKKUROINTI MUSTIQUELLA

Ensin luulimme, että vierailu Mustiquella olisi aivan sikahintaista, sillä tiesimme maksun olevan 200 ecc (58e). Mutta maksu olikin 200 ecc per kolme yötä. Kolmen yön maksu oli minimihinta. Mustiquelle ei voi ankkuroitua, kiinnittyminen on vain poijuihin.

Satamakonttori. Hauska yksityiskohta, joka kertoo paljon Mustiquesta on se, että ensimmäinen hintaluokka veneille on alle 70 jalkaiset veneet. No niitä yli 70 jalkaisia oli tullut kyllä joulun viettoon todella paljon!

Paras netti oli Basil’s Barissa. Jos löydät vapaan poijun aivan ravimtolan vierestä, niin netti voi ylettyä veneeseen asti. Sain sen kerran netin meidänkin veneelle hyvän matkan päähän, mutta signaali oli kuitenkin niin heikko, etten päässyt facebo… siis hoitamaan tärkeitä asioita.

Basil's Bar mereltä katsottuna ja tuttuja kaiteella!

Basil’s Bar mereltä katsottuna ja tuttuja kaiteella!

Dinghy-laituri on tilava ja hyvässä kunnossa. Se sijaitsee Basil’s Barin oikealla puolella. Satamassa kierrätetään lasit, muovit, paperi ja metalli. Upea juttu ja todella harvinaista! Roskikset sijaitsevat dinghy-laiturin kohdalla rannassa.

Pikkukylässä rannassa on kauppa, ihana leipomo, hedelmäkauppa sekä muutama vaatekauppa ja Basilin ravintola. Suosittelen kävelyä mäen päälle, josta käännyt vasemmalle paikallisten kylään. Et voi erehtyä minne pitäisi kääntyä, koska jokaisessa muussa tiessä lukee Private property ja pääsy kielletty tai asfalttiin maalattuna No entry. Kylästä löydät postin, poliisilaitoksen, vasemmalle kääntyvän tien päästä The View-baarin (suosittelen, näkymä on huikea!! Jos sinulla on pitkä putki kamerassasi, saat veneestä upean laguunikuvan) sekä toisen ruokakaupan. Saaritourille näimme myös rautakaupan.

Näkymät lahdelle The View-ravintolasta.

Defyr poijussa.

Hedelmäkauppa.

Mustique tuntuu todella turvalliselta. Öisin rantakatua ajaa edes takaisin vartioauto, joka valottelee sekä rannan että puskat. En ole kyllä aivan varma vartioidaanko siellä meidän veneilijöiden turvaa vai sitä, että me emme veneestä kipaise paparazzaamaan niitä rikkaita ja kuuluisia. Yhtä kaikki, tähän mennessä turvallisin fiilis.

Veneet auringon laskiessa. Lahteen oli parkkeerannut kattava valikoima superjahteja.

Veneet auringon laskiessa. Lahteen oli parkkeerannut kattava valikoima superjahteja, joita kuvassa näkyy vain yksi.