Retkiä jäälle ja Espoon jäätilanne

Pääsiäisviikonloppu oli ulkoilijan unelma. Lauantain auringonpaisteessa nappasimme koirat mukaan ja lähdimme potkukelkkailemaan tarkoituksena käydä jään rajalla. Sunnuntaina jätimmme koirat kotiin ja kävimme retkiluistelemassa. Onneksi, sillä nyt lunta tulee niin kovasti, että jäälle on asiaa enää suksilla. Jaakko otii mukaan kuvauskopterin, joten otimme kuvaa myös korkeammalta. Siinä näki hyvin Espoon tämän hetken jäätilanteen. Koostin viikonlopun jääretkistä videon ja sen voi kurkata tuosta alta. Vietin sen kanssa hikisiä hetkiä, sillä vanhan läppärini kapasiteetti ei tosiaan ole videoiden editointiin tarkoitettu. Aamupäivä menikin laskiessa pariin kertaan sataan, kun edittiohjelma kaatui noin miljoona kertaa. Mutta tässä se nyt kuitenkin on!

Lauantain potkukelkkalenkki

Ehdimme potkutella vain hetken ulos jäälle, kun törmäsimme ilmatyynyaluksen jälkiin. Se ei ollutkaan ihan mikään pikkualus, vaan ilmatyynyjen välillä oli ihan reilusti metrejä.

20180331_092955_Meri_Talvi_Jää_RetkiKaverukset potkuttelevat ilmatyynyaluksen reittiä kohti jään reunaa.

20180331_115229_Meri_Talvi_Jää_RetkiJään reuna tuli vastaan Julholmin kohdalla. Me vietimme retkitauon sen viereisellä luodolla. Miten ihanaa oli nähdä auringon valossa kimmeltävä meri!

20180331_110456_Meri_Talvi_Jää_RetkiJoutsenet olivat parkkeeranneet myös avojään reunalle.

20180331_113213_Meri_Talvi_Jää_RetkiKeli oli vimpan päälle upea. Se houkutteli paikalle myös muita ulkoilijoita. Tänä vuonna jäällä on näkynyt aika paljon pyöräilijöitä. Retkiluistelijat, kävelijät, hiihtäjät ja lenkkelijät tulivat myös vastaan meidän potkutellessa kelkoilla.

20180331_111535_Meri_Talvi_Jää_RetkiTätä voi kutsua jo joukoksi. Luodolta oli hauska katsoa miten retkiluistlijoiden letka eteni.

20180331_115129_Meri_Talvi_Jää_RetkiAvovettä ja jäälauttoja. Nice!

20180331_115608_Meri_Talvi_Jää_RetkiPipo vahtii, ettei Jaakko tipu jäihin. Pitihän siellä laidalla käydä koittamassa kuinka paksua jää on (10-30cm eri paikoissa).

20180331_120438_Meri_Talvi_Jää_RetkiKevätonnea!! Aurinkoa, ulkoilua ja lupaus keväästä! (Okei, en ollut katsonut sääennustetta maanantain kohdalta, joten en tiennyt MITEN paljon tätä lunta tuolta tupruttaisi!)

Sunnuntaina luistelemaan

Olimme ensin ajatelleet lähteä luistelemaan ihan aamulla, sillä ennusteen mukaan meillä olisi hieno auringonnousu. Kello herätti ajoissa, mutta taivas oli niin harmaa, että käänsimme kylkeä ja siirsimme lähtöä. Eikä se avautunut myöhemminkään aamulla, vaikka ennuste niin lupaili. Onneksi lähdimme kuitenkin liikkeelle, sillä tästä tuli yksi hienoimmista kevätretkistämme.

20180401_113538_Talvi_Meri_Jää_Jaakko_LuisteluKyllä siellä kajasta vähän valoa! Kauniit värit matkalla Lehtisaareen.

20180401_113434_Talvi_Meri_Jää_Jaakko_LuisteluTässä on Jaakon äidille kauhukuva! Näyttää vähän hurjemmalta kuin olikaan, sillä jää oli paksua ja kiinteää.

20180401_131930_Talvi_Meri_Jää_Jaakko_LuisteluSunnuntaina meillä oli tuuria! Olimme Högkopplanin eteläpuolella, kun takaa alkoi kuulua jylinää ja ilmatyynyalus lähestyi meitä jäältä. Näimme kuinka se laskeutui veteen ja nousi sieltä takaisin. Olisikohan ollut jonkin sortin harjoitukset menossa?

20180401_125302_Talvi_Meri_Jää_Jaakko_LuisteluEtelärannoilla oli jo reikiä jäässä.

20180401_132705_Talvi_Meri_Jää_Jaakko_LuisteluMaisemat olivat aivan huimat. Emme päässeet mihinkään etenemisen ennätystenkirjaan, sillä joka puolella oli vain niin kaunista, että oli pakko pysähdellä…

Aluksi olimme ajatelleet vain luistella jään reunalle ja takaisin. Lopulta päädyimme käymään Lehtisaaren nurkilla, Gåsgrundetilla (kyllä, sinne pääsi luistelemalla hienoa kannasta pitkin, joka näkyy videolla hyvin), Högkopplanin etelä-puolelta ja sieltä sitten Aisarnien välistä Moison radan kautta kotiinpäin. Matkaa tuli reilut 20 km pienten koukkujen ja tutkimusmatkojen kera.

Olimme olleet matkassa aika pitkään ja nälkä ehti yllättää kotimatkalla. Silloin on hyvä luistella mahdollisimman läheltä kaverien saaripaikkaa ja vähän huhuilla jäältä, jos joku olisi kotona. Ja olihan siellä! Saimme uusimman remppakatsauksen, kuulumiset, lämmittelyä, teetä ja JUUSTOKAKKUA! Ah, mikä ihana pysähdys…

Nyt kun istuu täällä tuvassa ja ympärillä vain tuiskuaa lunta niin paljon, että vastarantojen saaria ei näy, on vaikea löytää kevätfiilistä. Aamulenkillä tarpoessa päätin, että jos tätä kerran nyt tulee, niin yritetään nauttia sitten lumesta. Huomenna hiihtämään!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

Jäällä retkellä – vielä sitä riittää

Sunnuntaina iltapäivän kääntyessä kohti loppuaan, otimme siirtymisen kesäaikaan ilolla vastaan. (Aamulla en ollut ihan niin innoissani.) Kello oli jo pitkälle yli neljän, kun kirkkaan siniseltä taivaalta loistava aurinko sai meidät lähtemään potkukelkkaretkelle jäälle.

Jäätä on vielä reilusti, mutta virtapaikoissa, rannoilla ja vaikkapa kivikoiden päällä se on ohentunut jo paljon. Monta läpireikääkin on näkynyt. Mekin nykäisimme pitkästä aikaa Ursuitit päälle, sillä pelastautumispuvussa on turvallisin olo, kun lähtee pois kotikulmilta ja tuntemiltamme jäiltä.

Prinsessakyytiä

Vanhempi koiramme ei ole niin innostunut näistä jääretkistä. Se tykkäisi paljon mielummin jahdata hiiriä takapihalla tai juosta varisten perässä. Se lähtee toki innoissaan mukaan, mutta jossain kohtaa laukka muuttuu raviksi ja sitten vastentahtoiseksi köpöttelyksi. Tällä kertaa olimme kaukaa viisaita ja Pipolle kiinnitettiin potkukelkkaan taimilavasta oma koppa. Ai että oli tyyris ilme, kun pääsikin halutessaan kyytiläiseksi.

20180325_171530_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_Omakuva”Minä tässä tutkailen vaihtuvia maisemia, potki sinä vain Jaakko. Ja sinä siellä alhaalla, ravia ravia!” Pipo oli aika tyytyväinen apostolinkyydistä.

20180325_171244_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaTarkkailuasemissa tauolla. Vähän korkeammalta näkee paremmin!

20180325_170144_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaVälillä kopasta piti päästä pois ja osallistua lenkkeilyyn.

Jäämosaikkia

Kun etenimme pidemmälle, muuttui jää aivan erilaiseksi. Se oli jäätynyt jäälautoista, jotka näkyivät pinnassa selvästi.  Viime vuonna tähän aikaan löysimme samasta paikasta pienen ”sisäjärven.” Potkuttelimme vielä vähän pidemmälle, mutta sitten päätimme kääntyä, että ehtisimme tauolle ennen auringonlaskua.

20180325_170548_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_Omakuva

20180325_171227_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_Omakuva-3Kuvan oikeassa reunassa näkyy jään ja avoveden raja. Kuva on otettu pitkällä putkella, joka vähän huijaa meitä lähemmäs avomerta kuin olimmekaan. Kovin pitkälle ei olisi kuitenkaan tarvinnut potkutella, niin olisi tosissaan saanut tiirailla jään paksuutta.

20180325_171126_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaTästä avoveden raja näkyy vielä paremmin.

Tauolla

Se ei ole retki eikä mikään, jossa ei syödä eväitä. Tällä kertaa eväät oli köyhemmät, sillä päivä vierähti synttäreillä, jossa todella sai tarpeekseen syötävää.

20180325_173156_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaOli eväitä paljon tai vähän, borderterrieri yrittää aina viedä osansa!

20180325_172604_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaKaverukset kalliolla.

20180325_165017_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaTaukopaikalta tiirailimme takaisin avomerelle päin. Avomeren päällä liikkui tumma pilvi.

20180325_172810_Talvi_Kevätretki_Jää_Maisema_Sompa_Pipo_Jaakko_OmakuvaTumma nauha kulki horisontin läpi ja liikkui melko vauhdikkaasti.

Talvikelit eivät näytä loppuvan. Pakkasta ja niin ollen myös jäätä piisaa jonkin aikaa. Hiljalleen voisi jo jäästäkin luopua, mutta kun sitä tuossa nyt on, niin parempi sitten vain fiilistellä tätäkin pidennettyä vuodenaikaa!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

Multakuorma ja reikiä jäässä

Koska olen aika lailla hurahtanut puutarhajuttuihin, tarvitaan saareen aina keväisin multaa. Ja kun jäätilanne on ollut näin hyvä, päätettiin sitä hakea peräkärrykuormallinen. Vantaalla on multa-asema auki talvesta huolimatta ja sieltä Jaakko kävi perjantaina hakemassa isomman peräkärrymme täyteen tavaraa. Perjantai oli kuitenkin iltapäivästä niin lämmin, että päätimme siirtää mullan saareen vasta aamulla, yölle luvattujen pakkasten jälkeen.

Jäällä ajeluun kelit kyllä riittävät, sillä jäätiellä on paksuutta vielä lähemmäs 50 senttiä. Mutta mantereen puolen ranta on etelään päin ja siellä on jo useampikin jään läpimenevä reikä. Lisäksi vesi nousee vähän väliä jään päälle ja rannan jää on aikamoista sohjoa. Pikkuisen siis huolestutti ajatus, että painava peräkärrymme jää sohjoon kiinni tai jopa tipahtaa osittain jään läpi.

Ensimmäiset isommat reiät tulivat esiin jo puolitoista viikkoa sitten. Ps. Uudet kumpparit ostettu!

Muutama päivä sitten reiät olivat jo paljon isompia. Tuosta videokuvan oikealta puolelta pitäisi ajaa jäälle.

20180324_084257_Talvi_Jää_Rakentaminen_LILauantai-aamuna pakkasyön jälkeen reikien päälle on tullut ohut jääpeite. Myös hieman kuvan vasemmasta laidasta ulkona on yksi reikä. Jäälle ajetaan näitä jälkiä pitkin reikien vierestä.

Kevennetään kuormaa

Päätimme toimia fiksusti ja keventää kuormaa. Isompi kärrymme itsessäänkin painaa vajaa 800 kiloa, mönkkäri 400 kg ja multalasti 2 000 kiloa.  Se tarkoittaa yli kolmen tonnin painoa. Päätimme hakea pikkukärryllä ensin kasan multaa pois tuosta ja katsoa miltä jää tuntuu. Se tarkoitti lapiohommia.

20180324_081925_Talvi_Jää_RakentaminenHikinen aamupäivä! Toppatakki oli kyllä liikaa plussakelin lapiointihommiin!

Laiskuus voittaa

Pikkukärryä emme laittaneet mitenkään supertäyteen ja se menikin tosi nätisti kantavalle jäälle rannan sohjosta. Sitten alkoi se pohdinta, jota motivoi varmaankin helpolla pääseminen eli laiskuus. Päätimme vetäistä loppukuorman painavine kärryineen yhdellä kertaa jäälle ja saareen. Ehkä se on liian painava, ehkä ei. Sitten testaamaan!

20180324_084153_Talvi_Jää_Rakentaminen.jpgKeskittynyt ilme ja sitten kaasua!

20180324_084154_Talvi_Jää_RakentaminenKärry lasteineen rikkoo jään pintaa ja käyhän se vähän syvällä…

20180324_084155_Talvi_Jää_Rakentaminen…mutta nousee nätisti kovalle jäälle! Aina kannattaa yrittää (paitsi silloin jos menee pieleen)!

Tämähän oli erinomainen juttu, sillä meidän pitäisi vielä viikon päästä kuljettaa 10 tonnia betonia saareen. Nyt on luvassa lisää pakkasöitä, joten ranta ei toivottavasti haperru hirveän paljon lisää. Tosin sunnuntai-aamuna oli rannassa taas yksi reikä lisää ja se näytti tältä:

Korvaavia kaloreita

Jotta lapion heiluttelu ei pääsisi näännyttämään, olimme sopivasti sopineet kaverin kanssa tärskyt kakku-tastingiin. Viittä kakkupalaa olisi saanut maistaa, mutta aivan siihen en pystynyt. Herkut olivat toinen toistaan kauniimpia ja maistuvampia. Kakut olivat Tårta på tårtan käsialaa ja jos on juhlat teidossa, niin nämä kakut kannattaa tsekata.

20180324_110347_Kakku_Tasting

20180324_110423_Kakku_Tasting.jpg

Makeaa sunnuntaita kaikille!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

 

Kaislikossa luistellaan

Tämä talvi on vain niin mahtava! Polaaripyörre on minun puolestani tervetullut jäämään, sillä se on monipuolistanut ainakin minun talviharrastuksiani. Olen jopa käynyt pari kertaa hiihtämässä, tosin lyhyen lenkin, mutta silti. On mahtavaa, kun suoraan pihasta pääsee puuhailemaan ulkoilmaan.

Alkuviikon lyhyt lämmin jakso ja vesisade teki pari mukavaa juttua jäälle. Osa lumista suli, joten jäällä on nyt helppo kulkea. Lämpimän matalapaineen aikana merivesi nousi ja rannoille kerääntyi vettä. Olipa sitä keskellä jäätäkin, muutama railo on esimerkiksi meidän jäätiellä ollut läpi asti ja sieltä nousi vettä jäälle. Ja kaikeksi ihanuudeksi, vesi otti ja jäätyi sen jälkeen. Jää ei merkittävästi ole menettänyt paksuuttan. Kävin mittaamassa sen tänään toisesta paikasta kuin viime viikonloppuna ja osuin paikkaan, jossa jäätä oli vielä enemmän kuin edellisellä mittauksella. Silloin sitä oli 36cm.

Kaunoluistimet esiin

Aamukävelyllä katsoin, että meidän rannalle on muodostunut jäälle nousseesta vedestä aika kiva luistinrata. Illalla töiden jälkeen päätin koittaa sitä ja ehdin vetämään luistimet jalkaan sopivasti ennen auringon laskua.

20180316_180917_Talvi_Jää_Maisema_Meri_LuisteluJää ei ole aivan joka paikasta parhaassa iskussa. Valkoisen osan läpi luistin painuu helposti ja jää on paikoin vähän pehmeää.

20180316_180744_Talvi_Jää_Maisema_Meri_LuisteluKoirat olivat täpinöissään. Mikäs mikäs tämä juttu onkaan!

20180316_180801_Talvi_Jää_Maisema_Meri_LuisteluEnsin ne seurasivat minua ”radalla”, mutta hyvin pian vanhempi koira totesi, että kaislikossa on kiinnostavampaa ja se katosi rantapöpelikköön.

20180316_182726_Talvi_Jää_Maisema_Meri_LuisteluNo mitenkäs itse luistelu meni? Pienen haparoinnin jälkeen sain kiinni sirklaamisesta ja pystyin tekemään kahdeksikkoa. Vauhti ei ole kova ja vähän joutuu väistelemään jään huonoja kohtia. Hetken kuluttua tuntui jopa melkein luontevalta!

20180316_182003_Talvi_Jää_Maisema_Meri_LuisteluKunnes tökkäsin terän jäähän ja kaaduin suorin vartaloin eteenpäin jäälle. Onneksi minulla on kaksi lohduttajaa, jotka tulevat välittömästi paikalle tarkistamaan tilannetta (vai hakemaan nameja?). Kaatuminen unohtuu nopeasti, vaikka sattuukin enemmän kuin pentuna!

20180316_183050_Talvi_Jää_Maisema_Meri_LuisteluHarjoittelin vähän liukumista niin, että jalat on peräkkäin samalla linjalla. Onhan ne, melkein… Koitin myös yhdellä jalalla ja hyvänen aika, ei se kyllä mennyt ainakaan suoraan!!

Sirklaaminen taaksepäin

Taaksepäinkin pitäisi pystyä sirklaamaan. Sehän on ihan perusjuttu, eikö niin. No, päätin ilahduttaa myös teitä tällä hienolla sirklausvideollani! Ottakaapa mallia!

Jäät antaa nyt niin paljon mahdollisuuksia liikkumiseen, että on melkein vaikea valita. Pitäisikö mennä kiertämään Suvisaariston rata? Harjoitella lisää kaunareilla? Lähetä hiitämään tai kävelemään? Huomennakin on luvattu aivan upeaa ilmaa, joten kevään aurinkoa odotellessa!

Ps. Ja varovaisesti jäällä. Jo viime viikolla oli tosiaan railoja läpi asti muuten paksussa jäässä. Naskalit kaulaan ja kaverin kanssa jäälle!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

 

 

Uusi kaira ja jään paksuus

Vanhan kairamme terä on täydellisen tylsä. Eräs saaristolainen yritti saada sillä reiän jäähän tässä viikko sitten ja totesi, että tästä ei tule mitään. Hän vinkkasi minulle, että pitää hommata uudet terät. Sitten hän kyllä totesi perään, että ”Voisithan tietenkin teroittaa nämä terät rälläkällä, kyllä se varmasti onnistuu!” Tuijotin miestä ja mietin, että puhuiko hän todellakin minulle. Minä teroittamassa rälläkällä pikkuruista kairan terää, ei ollut kovin uskottava mielikuva. Totesin vain että ahaa, vai rälläkällä, hyvä tietää ja laitoin kairanterät mielikuvitusostoslistaani.

Kairakaupoilla

Tiedättekö, pääkaupunkiseudulla ei ole kovin helppoa ostaa kairaa. Saati sitten kairan teriä. Ensin marssin K-markettiin ja kysyin kairan teriä. ”Ai niinkun jääkairan?” Kyllä juuri sellaista tarkoitin. Eipä löydy teriä. No voisinko ostaa ihan sitten käsikairan? ”No löytyy vain tuo tuossa” ja myyjä osoitti yhdistelmää, jossa oli kiinni Makitan porakone ja himmeä kairahärveli. Reikä tulisi varmasti nopeasti, mutta nyt ihan tavallinen kaira riittäisi. Bauhausissa ei ole kairoja ollenkaan. Soitto IKH:lle oli toiveikas. Myyjä marssi oikealle hyllylle ja kertoi, että varateriä oli. Leveys 200 milliä. Öö, hetkinen, ei edes koko kairani ole niin leveä, saati sitten yhden lavan terä. Selvisi, että nämä olivatkin vähän tukevampaa tekoa oleviin kairoihin. Lopulta Biltema oli oikea paikka. Ostin ensin terät vain tullakseni kotiin ja huomatakseni, etteivät ne sovi meidän kairaan. Sen jälkeen kävin ostamassa uuden kairan, johon nämä varaterätkin sitten aikanaan sopivat.

Tässä kairassa on kääntyvä jatkovarsi. Ihan hyvä ja kävi ihan tajuton tuuri, että olin ostanut edellisenä päivänä paketin jakoavaimia ihan muuhun tarkoitukseen. En ollut varautunut siihen, että tarvin jakaria kairan saamiseksi toimintakuntoon.

 

Jään paksuus

Kävelin uuden kairani ja mittaustikun kanssa jäälle kaueammas rannoista. Nyt tehtäisiin ”virallinen” jään paksuuden mittaus. Koska meillä on tässä talossa myös mittanauhat AINA hukassa, minulla oli mukana vanha kunnon kouluviivoitin, jolla saadaan sitten jään paksuus selvitettyä.

Apurit tulivat mukaan testaamaan uutta kairaa. Etenkin nuorempi on aina innoissaan jään poraamisesta.

Läpi meni! Uusi kaira tuntuu todella hyvältä! Tukeva ja kairailu onnistui vikkelästi!

Lumet pois mittausalueelta.

Mittatikkuna toimii tällä kertaa verkkoaidanpidike, jonka löysin takapihalta. Sen päässä on sopiva pylpyrä, joka pysähtyy mitatessa jään alle.

Tässä tulos! Jää on tässä kohtaa 36 senttiä paksua!

Näimme kaksi hiihtäjää jäällä. Tuntuu siltä, että lämmin ilma on karkottanut osan jäällä kulkijoista ja porukkaa on liikkeellä vähemmän. Voihan se johtua myös harmaasta säästä.

Lopuksi laitettiin rantalepän pätkä reikään, jotta kukaan ei pelästy jäälle kairan reiästä tullutta vettä.

 

Virallinen mittaus on siis 36 senttiä. Tosin vain yhdestä paikasta, täytyy käydä katsomassa pari muuta kohtaa myöhemmin. Jäätä on yli 5 cm enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Pakko kuitenkin sanoa vielä varoituksen sana. Jää on petollista ja sen määrä voi vaihdella paljon lyhyenkin matkan välillä. Vaikkapa lumipenkan alla on voinut olla niin suojaisaa, että jäätä ei ole muodostunut hyvän eristeen vuoksi niin paljon kuin viereisessä paikassa.

Tänään lähdemme jäälle koirien kanssa katselemaan miten paljon lunta on ehtinyt tupruttaa parin päivän aikana. Lumi on ainakin todella märkää ja jäälläkin on paikoittain vettä, joka on noussut railoista jään pinnalle. Tätä lämpöä ei kuitenkaan kestä viikkoa pidempään, kun sitten alkaa uusi kylmempi jakso ja ainakin yölämmöt menevät taas mukavasti pakkasen puolelle.

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

Veikkaus jäiden lähdöstä

Maaliskuun alkaessa on hyvä hetki pitää veikkaus jäiden lähdöstä. Lähimmäksi tai jopa kohdalleen arvannut saa kunniaa jäätietäjänä. Veikkauksen voi jättää joko tänne kommentteihin tai sitten faceen postauksen perään. Jäiden lähtö tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että avomereltä pääsee hurauttamaan meidän laituriin ilman jäiden rikkomista. Joten pelkkää veneränniä tai alumiinipaatilla jäiden läpi jyystämistä ei lasketa. Eli avointa, liplattavaa vettä haetaan!

20180209_155113_Maisema_Jää_Talvi-2Kylmää on ollut! Pakkasta on ollut jo pari viikkoa aika mukavia lukemia.

Historiaa

Meidän paikkamme on aika suojaisalla lahdella, joten ihan ensimmäisenä jää ei lähde täältä. Kovin pitkää historiadataa en voi antaa, sillä olemme olleet täällä vasta vuodesta 2014. Seuraavana vuonna olimme Karibialla purjehtimassa ja jäiden lähtö ei herättänyt uutiskynnystä meille päin. Tässä kuitenkin aiempien vuosien dataa:

  • 2014 jäät lähtivät 3.4.2014
  • 2016 avointa vettä saatiin 6.4.2016. Veikkauksen voitti Leena K.
  • 2017 vaikka oli lämpimän oloista, jäät lähtivät vasta 7.4.2017. Veikkauksen voitti nimimerkki Susan.

20180228_075805_Jää_Meri_TalviAlkaako aurinko hapristaa jäitä? Päästäänkö tänä vuonna pidemmälle jäiden lähdössä?

Jään paksuus

Tällä kertaa en pysty kertomaan jään tarkkaa paksuutta. Kairamme on niin huonossa terässä, että reikien poraaminen on sula mahdottomuus. Olemme poranneet jäähän reikiä porakoneella, jossa on ollut pitkä terä. Viimeisin mittaus on noin 36 cm ja siitä on pari viikkoa aikaa. Sen jälkeen poralla ei ole enää päässyt jään läpi. Jäätä on siis enemmän.

20180304_164303_Jää_Meri_TalviKalastajat ovat nostaneet pari jääkuutiota ylös. Tässä on Hestran hanska mittatikkuna kuution vieressä.

20180304_164711_Jäätilanne_TalviToisessa kohdassa jäätä oli vielä enemmän. Mittatikkuna potkukelkka. Jos joku muuten ihmettelee miksi potkukelkalla on pelastusliivit, niin ne ovat siinä kevättä varten. Jos vajoaa jäihin, niin kelkkakin jää pinnalle. (Oletus on, että ihmisellä on jotakin fiksua yllään myös.)

Oma veikkaukseni

Minun veikkaukseni on, että jäät pysyvät hieman pidempään. Perustan tämän jään paksuuteen ja toisaalta siihen, että vaikka säät vähän lämpenevät, niin yöt ovat pakkasella vielä pitkään (niin pitkään kuin haluaa ennusteisiin luottaa!). Minun veikkaukseni pysähtyi kohtaan 13.4.2018. Mitäs veikkaat, lähetä kommentti!

EDIT:

Jäät lähtivät tänä keväänä 19.4.2018. Veikkauksen voitti Päivi Y, joka arveli polaaripyörteen tekevän jäiden lähdöstä normaalista poikkeavan. Oikeassa oli!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]