Meillä on aina ollut haaveena alumiininen koppivene. Meidän ihanneveneen vaatimukset ovat mielestäni melko simppelit. Merikelpoinen koppivene, hyvä ajaa, noin 7 metriä pitkä (Jaakon mielestä 8m), alumiinia sen verran paksulti, että kestää vähän jäissäkin ajoa ja sisään pitää mahtua nukkumaan kaksi ihmistä. Keulahyttiä ei kuitenkaan kaivata, koska se hidastaa päivittäistä kulkemista. Saa olla rouhea. Pentteriä, veskiä jne ei tarvita, mutta lämmitys pitää saada messiin. Luulisi näillä spekseillä löytyvän pilvin pimein alumiiniveneitä, mutta ei. Meidän näkökulmasta koppi jää aina liian pieneksi ja hytin taakse on jätetty liikaa tilaa kalastukseen sun muuhun, jota emme harrasta. Niinpä veneeseen mahtuu harvoin nukkumaan kaksi aikuista niin mukavasti, että parin viikon kesälomaretki veneessä nukkuen houkuttaisi. Nyt alumiinipaateistakin löytyi vaihtoehtoja ja ne oli kaikki valmistettu Suomesta itäänpäin.
North Silver
NorthSilver oli minulle uusi tuttavuus. Sillä oli messuilla mukana kaksi venettä, joista tässä sliipatumpi lasikoppiversio. Tämä vene on tulossa myös Suomen messuille ja voisin kuvitella, että sen ympärillä on kiinnostusta.
Vaikka vene oli pieni, oli hytissä panostettu esimerkiksi sänkyyn. Ensin katsoimme, että veneessä nukkuisi juuri ja juuri vierekkäin. Sitten esittelijä tuli neuvomaan miten sänky aukeaa. Ahaa! Eipä käynyt mielessä, että penkit eteenpäin kaatamalla, lisätilaa tuli reilusti.
Kas näin, ollaan juuri saavuttu satamaan ja istumme takakannella juomassa rantautumissiideriä. Kesäunelmia!
Isompi vene oli rouheamman näköinen ja hytissä oli paremmin tilaa.
Paatin pohja on 5mm alumiinia ja kyljet 3,5mm.
UMS
Ukrainalainen UMS oli myös kiinnostava vene. Pituutta oli kuitenkin minun makuun liikaa, vaikka se näkyikin myös tilavassa hytissä. 8,65m on vain liikaa päivittäiseen käyttöön. Jaakko on tästä (tietenkin) eri mieltä.
UMS:n hytti vain jatkuu ja jatkuu…
Volzhanka
Venäläinen Volzhanka oli uudistunut sisätiloiltaan ja alkaa olla paljon siistimpi. Etuhytti ei houkuttele, mutta veneestä on tulossa läpikulkuversio vuoden sisällä.
Volzhankan isompi malli oli ensiesittelyssä. Sieltä alkoi löytymään jo vessaa, hyttiä ja muuta mukavaa.
Kävimme etsimässä myös uutta Falconin alumiinihyttivenettä, mutta sitä ei ollutkaan esillä vielä Düsseldorfissa. Me menemme taatusti katsomaan sitä Helsinkiin puolentoista viikon päästä. Muutenkin toivoisin kotimaista vastinetta meidän alumiiniveneunelmiin ja jaksamme kyllä odottaa (niin, ei tosiaan voitettu sitä lottoa!) Düsseldorfissa alumiinihyttivenetarjonta oli aika pientä muutenkin, sillä esimerkiksi XO ja Arronett eivät olleet mukana. Onneksi ne näkee taas Helsingissä.
Finnmaster P6
Finnmasterin P6 oli ensiesittelyssä Düsseldorfissa. Siitä jäi varsin näppärä ensifiilis!
Päätimme testata veneen vielä tarkemmin Helsingin messuilla.
Q Yachts
No nyt näin sen! Q30 on juuri niin kaunis kuin arvelinkin. Ja kajuutassakin riittää oleiltavaa. Hieno vene!
Tavarataivas
Vai onko se juuri päinvastaista? Jaakko meinasi pyörtyä jo kun lähestyimme rättihallia. Onneksi hallin nurkasta löytyi myös Boot Düsseldorf-klubi, josta sai ilmaiset kahvit.
Onpa kyllä pieni generaattori… Tämä voisi jopa mahtua Defyriin… Jaakko yrittää lobata ilmastointia isän purkkariin.
Ilmastointilaite löytyi kuitenkin vielä näppärämmässä koossa. Evapolarin pienempi ilmastointilaite operoi viitisen tuntia ja tuntui jäähdyttävän mukavasti. Veneen hytit ovat sen verran pieniä, että siellä teho saattaisi riittääkin siihen, että illalla on helpompi nukahtaa kuumassa veneessä. Tuli ostos tehtyä.
Minä ehdotin, että ostetaan saareen kunnon sumutorvi ruokakelloksi. Vielä jäi kauppaan. Mutta olishan tämä hauska uuden talon terassille!
Erilaisia potkulautoja, koontaitettavia sähköpyöriä jne näkyi messuilla tosi paljon. Edelleen olen sitä mieltä, että satamissa kulkemiseen pieneen tilaan menevä potkulauta kunnon renkailla olisi todella kova!
Minun popot! Enhän malttanut olla ostamatta, ihanat punaiset kesästä muistuttavat kengät. Lisäksi ostin villahameen. Kyllä, siinä ilmastointilaitteen ja kesäkenkien oston välissä keksin, että tarvitsen käsinneulotun villahameen. Ehkä mojova alennus vähän siivitti ostoa.
[line]
SEURAA SAARIELÄMÄÄ:
[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]





































Mastot värittivät Espoon horisonttia.
Reitillä on muuta poiju, joista ensimmäinen oli Melkin länsipuolella.
Poijulta käännyttiin melkeinpä suoraan kohti etelää ja seuraavaa poijua, joka sijaitsi about 1/3 matkassa Viroa rannikkoa kohti.
Pienemmistä veneistä tämä Earl Grey oli Jaakon suosikki!
Välillä saatiin ihan säpinääkin merkille tultaessa. Tyyne ja Kind of Magic ottavat mittaa toisistaan.
Kind of Magicin gastit antavat parastaan ulkolaidalla roikkuessaan!
Harva lähestyi merkkiä spinnu ylhäällä, mutta First 40:ltä se hoitui.
Arielilla otettiin ensimmäinen merkki rauhallisesti pelkästään isopurjeen voimin. Emme olleet ainoat seuraamaan tulleet paatit. Mukana pyöri myös esimerkiksi Targa ja musta Husky R7. Ai että sen runkoväri on kaunis!
Monta nokkaa ja kaksi venettä!
Kun katseli Arielin keulagastien toimia purjeennoston valmistelussa, näytti kuin he olisivat taistelleet merikäärmeen kanssa. Kyllä kävi mielessä, että tämän veneen purjehtiminen yksin maailman merillä antaa taatusti haastetta!
Ariel liikkui pelkällä isolla meidän vieressä 15 – 17 solmua. On se aikamoinen laite!
Purje ylös ja sitten Ariel tosiaan lähti!
Muutama lyhyt puhe pidettiin ja saimme kuulla myös erittäin hyvää musiikkia. Ja NJK:n klubirakennus, se sopi aika hienosti perinteisen purjehduskisan läksiäisten taustalle!
Isä ja tytär. Kamu Stråhlman on suunnitellut Tapion veneen kunnostamisen.
Juhlajuomat ja vene. Kyljet hohtavat valkoisena!
Pakko sanoa, että 36 jalkainen vene ei näytä mitenkään suuren suurelta NJK:n laiturin muiden veneiden joukossa. Miten tähän paattiin edes mahtuu 9 kuukauden ruoat?
Kiinnityshihna lifelineille kulkee molemmin puolin ”formulakoppia”.
Veneestä huomaa, että siinä on mietitty purjehtijan pysymistä veneen sisäpuolella. Kaiteet ovat korkeat ja kädensijoja on paljon, sekä ulkona että sisällä.
Peräsin on pitkä. Kiinnittämällä jatko-osan, pystyy venettä ohjaamaan suoraan sisältä. Autopilotti ei kuulu varustukseen, mutta tuuliperäsin sentään löytyy.
Sisäänmenossa on suojaava hytti. Portaiden yläpuolelle voi laittaa levyn tuoliksi, jolloin tähystyspaikasta tulee entistä mukavampi.
Kopin saa suljettu vesitiiviiksi.
Tuolla sitten istutaan aaltojen pyyhkiessä veneen yli.
Aurinkopaneelit sallittu. Voisin kuvitella, että Robin John-Knoxton käytti dieseliä virran tuottamiseen? Tällä kertaa käytössä on aurinkopaneelit.
Kaksi punkkaa molemmin puolin. Myrskypunkat on vielä asentamatta. Huomatkaa varaava lämmitin, aika hieno!
Kipparin navigointipöytä näyttää vähän eriltä kuin mihin nykyään on totuttu.
Yksinkertainen pentteri löytyy heti portaiden vasemmalta puolelta.
Suotuisia tuulia ja lempeitä aaltoja!




