Sunnuntai Vene-messuilla

Olimme jo katsoneet perjantain ja lauantain ajan kaikenlaisista some-fiideistä tuttujen postauksia messuilta. Oli lähellä, ettemme livahtaneet messuille jo lauantaina, mutta maltoimme kuitenkin pysyä kotona kasvihuoneeseen liittyvissä nikkarointihommissa.  Lienee aika selvää kumpi meistä oli innokkaampi keskeyttämään ja karkaamaan messuille?!

Sunnuntai-aamuna kipsuttelimme kuitenkin aamupäivän aikana halliin. Sovimme heti alkuun treffit isän ja hänen puolisonsa kanssa Purjehdussatamaan katsomaan yksin pallon kiertäneitä ja pian kiertäviä purjehtijoita. Mutta ennen sitä päätimme tsekata uutuusveneen, jota me olimme odottaneet messuilla näkevämme.

Arronet 18C

Talvella huomasimme Arronetin uutuudeen ruotsalaisissa venelehdissä. Pieni alumiinihyttivene, jota esiteltiin kannessa sanoilla ”Prisbomb från Arronet”, kiinnosti meitä kovasti. Niinpä marssimme aika lailla suoraan Arronetin osastolle katsomaan miltä 5,76m pitkä hyttivene näyttää.

20180211_112224_Vene-messut_VenePaatti näytti oikein tasapainoiselta. Se näytti myös Arronetilta, mikä tarkoittaa vähän krouvimpaa työvenettä.

20180211_112431_Vene-messut_VeneLaidoilla kävely tuntui todella tukevalta. Jalka ei lipsuisi kyllä kovinkaan helposti ja kaiteesta oli hyvä pitää kiinni. Myös takaluukun kautta venettä on helppo operoida.

20180211_112948_Vene-messut_VeneHytissä on omat penkit kuskille ja kartturille. Taakse mahtuu kolme henkilöä istumaan.

20180211_113256_Vene-messut_Vene.jpgVeneessä on iso kattoluukku, joten seisaallaankin voi ohjata. Luukku on helppo avata ja sulkea, se ei ole ollenkaan ränkkä.

 

Arronetin hinta huitelee hieman alle 50 000 eurossa 115 hepan koneella. Esittelyvene plotterilla, Webastolla ja jäätä paremmin kestävillä trimmilevyillä oli maksanut 52 000e.  Jos nyt satut haluamaan pienen yhteysveneen ja kriteerinä on alumiinikoppi, niin tämä kannattaa ehdottomasti tsekata. Raahasimme ainakin pari porukkaa katsomaan tätä pientä veneihmettä, jossa on paljon ominaisuuksia pieneen veneeseen ainakin näin kuivalla maalla.

20180211_131602_Vene-messut_VeneIstuimme toki myös muut Arronetit ja hurrasimme 23.5:n lämmittimelle. Ikkunoihin puhaltaa lömpöä kahdeksasta eri pisteestä. Tässä veneessä ei ajeta ikkunat huurussa!

Purjehdussatama – Pallonkiertäjät

Purjehdussatama tarjoaa nykyään laadukasta ohjelmaa, jota on kiva käydä tsekkaamassa samalla kun piipahtaa kahvilassa. (Viime vuonna ohjelma oli tietenkin aivan erityisen laadukasta, etenkin eräänä tiistaina kello 19.00!) Nyt estradilla oli yksin palloa kiertäneet ja kiertävät purjehtijat. Ari Huusela kertoi 2020 Vendee Globe-hankkeestaan, kun taas Tapio Lehtinen lähtee vähän toisenlaisin varustein liikenteeseen Golden Globe Raceen. Tapion veneessä ei saa olla mitään varusteita, joita ei ollut Sir Robin Knox-Johnstonin veneessä pallon kierrossa 1968-1969. Oli kyllä mielenkiintoista kuunnella uusien kiertäjien suunnitelmia, mutta niin myös Hjallis Harkimon ja Pentti Salmen jutustelua. Jälkimmäisiltä kun kysyttiin, että lähtisivätkö uudestaan yksinpurjehdukselle maailman ympäri, oli vastaus aika selkeä: Ei mistään hinnasta. Mutta toivottelivat onnea ja menestystä uusille yrityksille! On itse asiassa aika jännää purjehdusseurattavaa tulossa. Tapio lähtee kierrokselle jo 2018, kun taas Arilla lähtö on 2020.

Muuten, tulevana lauantaina klo 15.00 Kari ”Ruffe” Nurmi on kertomassa uusimmasta purjehdushankkeestaan. Kannattaa käydä katsomassa!

 

20180211_125504_Vene-messut_VeneHymy irtosi!

XO Explorer – Aidosti hyötyä virtuaalimaailmasta

Kävimme XO:n osastolla ja ihmettelimme vähän, että kuinka ihmeessä Düsseldorfissa esillä ollutta XO Exploreria ei ole tuotu Helsinkiin. Saimme pian kuulla, että vene oli tehtaalla ja sille tehtiin lopullisia asennuksia. Tilalla oli jotain todella hauskaa… Venemalliin sai tutustua virtuaalilaseilla! Olin vähän skeptinen asian suhteen, sillä aikaisemmat vr-kokeilut ovat olleet vähän mitäänsanomattomia. Mutta nyt! Vene tuntui aivan aidolta! Ja näytin varmaan todella hauskalta, kun kurkistin vaikkapa vessaan. Virtuaalimaailmassa laitettiin vain pää oven läpi ja pystyi tsekkaamaan miltä pikkulassa näyttää. Suosittelen niin kovasti, hieno kokemus!

20180211_152214_Vene-messut_VeneTässä ollaan vielä alkuvaiheessa. Hulluinta oli, kun seisoin keulakannella ja halusin mennä katsomaan miltä keulaboxin säilytystila näyttää. Se hulluus oli siinä, että näin edessäni yhden rappusen alaspäin. Tiesin että sitä ei kuitenkaan oikeasti ollut. OIkeasti jumitin hetken paikoillani, kun aivot lähetti jaloille kahta käskyä: ”Ota askel alaspäin, eikun tasamaata eteenpäin.” Pääsin kuitenkin keulaboxiin.

20180211_152836_Vene-messut_VeneMaku tarkkailee pentteriä.

20180211_153836_Vene-messut_VeneXO 270 Cabinia ihailimme sekä ulkoa että sisältä. Kerran olemme olleet koeajollakin. Oikeasti, tämä paatti on kyllä kaunotar.

Jaakon suosikki on edelleen Axopar 28 AC

Olemme Jaakon kanssa todella sujuvia vaihtamaan veneunelmiamme. Venemessuilla pystymme kuvittelemaan itsemme vähän minkä tahansa veneen kannelle ja mietimme mihin venettä käyttäisi, mihin se laitettaisiin laituriin ja minne tehtäisiin retkiä. Jaakon unelma on nyt lukittu Axopariin jo kahden messun kokemuksella. Tarkemmin sanottuna After Cabiniin, joka on kyllä edelleen aivan nerokas.

20180211_164630_Vene-messut_VeneJaakon unelmalla on hintaa noin 125 000e. Juttelimme myyjän kanssa ja 90% veneistä lähtee varusteltuna niin, että veneen hinta pysyy alle tuon summan.

20180211_163112_Vene-messut_VeneRetkeilevälle takapenkkien alle avautuva makuuhytti on aivan mahtava. Sänky on koko ajan valmiina ja se on yksityisemmässä paikassa. Makuuhytissä on myös luukku suoraan takakannelle.

20180211_163321_Vene-messut_VeneHytin luukussa oli loistava ominaisuus. Sen eteen pystyi vetämään joko hyttysverkon tai sitten pimennysverhon. (Ps. Veneessä ei ollut kieltolappua, ettei patjalla olisi saanut käydä kokeilemassa makuuasennon mukavuutta.)

20180211_163521_Vene-messut_VeneJaakko tykkää Axoparin ajajan paikasta. Siinä on hänen mielestään kaikki ja hyvä näkyvyys.

20180211_163616_Vene-messut_VeneKeulasta löytyy vielä tilava vessa. Kaikinpuolin aika täydellinen matkailuvene!

Targa 27

Targan 27-malli on kokenut muodonmuutoksen, sekä runkoon että sisälle oli tullut uutta. Kävimme katsomassa paatin ja hyvältä näytti. Targaan mahtuu jo sitten kunnolla pentteriä, parisänkyä ja pistopunkkaa.

20180211_155621_Vene-messut_Vene

20180211_155705_Vene-messut_VeneTargan ratissa hymyilyttää! Vessaan on kulku kuvan keskeltä alas ohjaamon alle.

 

Seitsemän metrin viikonloppuveneet

On aika siirtyä seitsemän metrin huiteilla oleviin veneisiin, joita käyttäisimme mielellämme saaristoretkeilyyn. Lottovoitonkaan ei tarvitsisi olla kovin suuri, jotta tällaisen voisi hankkia. Tsekkauksessa siis Finnmaster Pilot 7 Weekend, Bellan Raid ja Patrol, TG 6.9X sekä bonuksen Sting 630.

20180211_143824_Vene-messut_VenePilot 7 Weekendissä hyvää on kelpo nukkumahytti sekä kunnollinen wc. Jos aikoo yöpyä luonnon satamissa, tästä veneestä löytyy kaikki mitä tarvitaan. Lisäksi Weekendissä on näistä veneistä tyylikkäin takaosa ulkona oleiluun.

20180211_142231_Vene-messut_VeneBella Patrolissa nukkumapaikka järjestyy laskemalla pöytä ja laittamalla siihen patja.  Oikealla on hyvä pentteri. Koska veneessä ei ole nukkumahyttiä, on veneessä läpikulku keulaan, jossa on tilaa laittaa köydet. Bellaan mahtuu wc.

20180211_141353_Vene-messut_VeneRaidissa koppi on lyhyempi ja taakse jää enemmän tilaa. Voisin kuvitella, että tämä vene kelpaa myös kalastajille.

20180211_141939_Vene-messut_VeneBellassa on neljälle mukavat paikat. Yhteysveneenä tämä toimii mahtavasti. Raidissa on hytti, josta olen ottanut kuvan. Keulaan pääsee silti kulkemaan. Kuskin paikan vierestä avautuu sivuovi. Tilaa kulkemiselle on järjestetty sillä, että hytti ei sijaitse keskellä venettä, vaan enemmän vasemmassa laidassa. Myös Raidiin saa wc:n, jos luonnonsatamissa matkailu kiinnostaa.

20180211_132745_Vene-messut_Vene

TG 6.9X:stä aukeaa messevä kattoluukku. Ylipäätään vene on valoisa. Kuvat eivät ny ihan anna sille oikeutta, sillä veneen takaosa jäi vähän niin kuin kuvaamatta! Takaosaan saa kuitenkin järjestettyä sängyn kahdelle. Vene on läpikuljettava.

20180211_132924_Vene-messut_VeneTG 6.9X voitti juuri Kipparin venetestissä muutaman kilpakumppaninsa.

20180211_140351_Vene-messut_VeneEnsikurkistus Stingiin kohotti kulmia. Miten tässä pitäisi kartturin matkustaa? Lähempi tarkastelu osoitti, että asiaa oli kuitekin mietitty.

20180211_140451_Vene-messut_VenePenkin selkänojan asettamisen jälkeen veneessä oli itse asiassa melko tukeva paikka maisemien katseluun. Veneessä oli myös keulapunkka, mutta sitä emme päässeet testaamaan siellä säilytettävien patjojen vuoksi. Kulku keulakannelle ei tuntunut ihan luonnikkaalta ja jostain jostain syystä Sting ei ihan natsannut meille. Se vaikutti ihan monikäyttöiseltä ja valoisalta veneeltä, jota ei oltu hinnalla pilattu.

Swan Club50

Swan oli yksi jonotetuimmista veneistä näyttelyssä. Veneessä tuntui olevan jatkuvasti jonoa ja päätimmekin ampua purkkarille hieman ennen sulkemisaikaa. Selvisimme lyhyellä jonolla, mutta emme olleet ainoita laskelmoijia. Kohta takanamme oli mukava jono!

20180211_172954_Vene-messut_VeneOnhan se virtaviivainen kaunotar!

20180211_172855_Vene-messut_VeneKannella on tilaa riittävästi!

20180211_172644_Vene-messut_VeneTykkäsin valtavasti veneen sisustasta, sillä siellä oli avaraa. Keskellä on tarpeeksi tilaa purjeiden käsittelylle, mutta myös oleskelu on mukavan avaraa. Hauskan erilainen design on myös siirtää keittiö omaan välikköönsä ennen keulapunkkaa. Ja seinien valkoiset vaaka”laudoitukset”. Minä pidän!

 

Itämerivinkit

Messukeskuksen keskikäytällä on Itämerikahvila, jonka ohjelma kannattaa tsekata. Kannattaa tsekata myös mielenkiintoiset tietoiskut. Tämä kolahti minuun!

20180211_174623_Vene-messut_VeneAi herregud! Jos keskimääräinen suomalainen syö 13 kg karkkia ja minä syön ainakin tuplasti enemmän kuin kukaan kavereistani. Kuinka älyttömän paljon oikein syön karkkia? Tätä pohdin ostettuani kolme Sahlmanin toffeepötköä (100g kipale) ja viisi messulakua. Onneksi Jaakko söi niistä edes vähän!

20180211_174630_Vene-messut_VeneNiinpä. Olen ostanut itämeren ja järvien kalaa aina sillöin tällöin, kun sitä on ollut tarjolla. Joskus ravintolassa ja välillä kaupassa. Lahnasta olen tehnyt suolaisiin vohveleihin täytettä ja särkeä on joskus mennyt JärkiSärki-tuotteissa.

 

Emme ehtineet kuin pikapiipahtaa Uuden Aallon ja vaatteiden puolella. Messuilla näkee aina sen verran tuttuja, että on mukava liikkua verkkaisesti. Tutkimattomat osastot pitää kuitenkin tsekata, joten uusi visiitti vielä tällä viikolla!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

Moottoriveneet Düsseldorfissa

Düsseldorfin venemessuilla oli purjeveneiden lisäksi julmettu määrä moottoriveneitä. Huomaamme kuitenkin katselevamme aika pitkälle pohjoismaisia veneitä. Niissä on Itämeren aaltoon sopiva pohja ja sieltä löytyy suosikkimateriaaliamme alumiinia.

Viimekesäiset reissut ovat kirkastaneet minulle millaisen moottoripaatin tällä hetkellä haluan. Aina toiveena on ollut alumiinikoppivene, mutta nyt siihen tulisi lisänä myös nukkumismahdollisuus. Penttereistä ja muista viis, mutta heinäkuun saaristoa kiertäneenä oli selvää, että tarvitsemme veneeseen nukkumispaikan. Huskyssa pystyy nukkumaan ja se on ihan mahtavaa! Ei tarvitse soitella eri saariin ja kysyä hotellipaikan perään. Toisekseen veneen pitää olla niin pieni, että sillä voi lähteä laiturista vaivattomasti yksikseen liikenteeseen ja että ruuhkasatamassa sille löytyy aina oma kolo. Tällaista venettä emme ole vielä löytäneet, vaikka monta kaunista alupaattia on vastaan tullutkin. Useimmiten pienemmistä puuttuu nukkumismahdollisuus ja loput on liian isoja. Ja sitten Düsseldorfiin tsekkaamaan tarjontaa!

Alumiinia, alumiinia!

Tehdäänpä ensin katsaus harmaaseen. Ja erityisesti koppiveneisiin. Tällaista tarjontaa löytyi Düsseldorfista!

2018012810_10525241_Boot_Dusseldorf_MessutEteläisellä naapurimaallamme oli osasto, johon oli kerätty eri valmistajien veneitä ja sieltä löysimme tämän superkauniin työjuhdan! Jos siis tarvitsisin työveneen saaristoon, niin voisin huristella tällä menemään. Kopin edessä oli vielä kelpo nukkumapaikka.

2018012810_10494947_Boot_Dusseldorf_MessutAluventurella oli myös vähän pienempi kalastusvene, jossa oli pressukoppi. Hyvän näköinen sekin.

2018012810_10464602_Boot_Dusseldorf_MessutAluventure vastasi myös tyylikkäimmästä veneen mallin kirjaamisesta veneen runkoon.

2018012617_17292909_Boot_Dusseldorf_MessutXO Explorer oli ensiesittelyssä Düsseldorfissa. Tässä olikin sellaiset penkit kuskille & kaverille, että oksat pois. Jonkin verran saa notkua ennen kuin jouset osuvat pohjaan… Ja miltä se näytti ulkoapäin? Joutuu menemään Vene-messuille katsomaan, sillä minulla ei valo riittänyt kuviin rungosta. Vene oli vähän pimeässä paikassa. Jaakon maireasta hymystä voi kuitenkin päätellä jotain!

2018012712_12292930_Boot_Dusseldorf_MessutRuotsalainen Marell oli kaunis tuttavuus! Ja täytyy sanoa, että kuskin paikkaan oli ainakin panostettu.

2018012712_12323205_Boot_Dusseldorf_MessutKartturit joutuvat istumaan vähän taaempana, mutta se ei haittaa. Veneestä oli aika hyvät näkymät ulos ihan joka paikasta!

2018012814_14141400_Boot_Dusseldorf_MessutYllätykseksemme löysimme satamia esittelevästä hallista yhden alumiinipaatin lisää! Tämä on saksalaisten suunnittelema ja tehty Venäjällä. Ihan vimpan päälle viimeisteltyä jälkeä se ei ollut, mikä näkyi myös hinnassa.

2018012814_14191933_Boot_Dusseldorf_MessutSisältä vene oli kyllä aika askeettinen.

2018012815_15303002_Boot_Dusseldorf_Messut_OmakuvaPitkästä aikaa kävimme Buster Cabinin sisällä. Ja kappas vaan. Siinä näyttäisi olevan pieni alumiinivene, jonka takapenkin saa kuin saakin sängyksi. Tätä piti ihan testata. Vielä kun vaihtaisi kuskin ja kartturin penkit paremmiksi, niin tässähän ollaan lähellä sitä toivevenettä! Mutta. Jos jostain voi vähän narista, niin tuo tuulilasi voisi olla vähän tyylikkäämpi, vai mitä?

Jaakon ihastus ja lasikuitua

Jaakko meni lähes pyörälle päästään ja kävimme ainakin kolme kertaa katsomassa…. uudistettua Axopar 28:a! Niin vain vei kotimaassa suunniteltu voiton unelmoinnissa. Uudistetussa versiossa on korkeammat varalaidat ja hieman enemmän leveyttä. Muutenkin pakko myöntää, että hytissä oli väljempi liikkua kuin mitä olin muistellut. Se tuskin oli täysin lisätyn 10 sentin ansiota, vaan pikemminkin olin päättänyt, että veneen koppi on vähän ahdas. Isä ei ollut edes käynyt Axoparissa, joten hän sai seikkaperäisen perehdytyksen veneeseen ja etenkin sen after cabin-malliin, jonne mahtuu hienosti nukkumaan.

2018012711_11515159_Boot_Dusseldorf_MessutOnhan se kyllä kaunis!

2018012616_16070759_Boot_Dusseldorf_Messut_OmakuvaSekä kuskilla että kartturilla on hyvät penkit.

2018012616_16101042_Boot_Dusseldorf_MessutJa kattoluukku aukeaa isoksi napin painalluksella!

2018012712_12212100_Boot_Dusseldorf_MessutFinnmasterin T7:n kävimme katsomassa pari kertaa. Siinä on kyllä todella hyvä retkeilypotentiaali! Hytin ovi on tyylikäs kuin mikä ja muutenkin tilaa on. Voisin kuvitella tämän saaristoon heinäkuussa!

2018012815_15242436_Boot_Dusseldorf_Messut_OmakuvaT7:n ratissa.

2018012712_12363607_Boot_Dusseldorf_MessutPilot7 Weekendiä olen kuolannut jo jonkin aikaa. Silloin kun löysin sen, olin varma, että se olisi meille täydellinen vene. No, alumiini puuttuu, mutta muuten se olisi kyllä aika näppärä retkeilyvene!

2018012712_12000022_Boot_Dusseldorf_MessutOnnittelut! Bella 620 Cabin valittiin vuoden moottoriveneeksi kokoluokassaan!

2018012813_13020237_Boot_Dusseldorf_MessutTargan 32 -versiossa oli nostettu keulan hytin korkeutta. Ero aikaisempaan oli aikamoinen, tilaa ja tilan tuntua oli enemmän. Tsekkasimme myös 46:n. Siellä voisi todellakin asua!

2018012812_12535352_Boot_Dusseldorf_MessutKävimme katsomassa Sargon pienemmät veneet. Tätä 36:sta ihailimme vain ulkoa, tyylikäs!

Storbåtar (siis ne tosi isot)

Superjahtihallissa on aina pakko käydä ja joka kerta jaksan ihmetellä sitä, että kuinka ne veneet  on sinne halliin saatu! Paatit ovat toinen toistaan isompia. Hintalaput ovat sellaisia, että voi olla tyytyväinen siitä, että unelmoi purjeveneistä. Isotkaan purjeveneunelmat eivät ole samassa luokassa kuin keskisuuret moottoriveneunelmat. Mutta unelmoijia tässä hallissa riitti. Niin kuin vaikka se ruotsalainen rouva, joka huikkasi miehelleen veneen kannelta, että ”Nää… Gillar inte den här färg, borde vara den där gråa båten!”

2018012711_11383845_Boot_Dusseldorf_MessutSuperjahtihallin isoin vene oli vasemmalla näkyvä 36 metrinen Princess. Kuvakulma ei tee oikeutta veneiden koolle, mutta sanotaan nyt näin, että isoja olivat!

2018012711_11242433_Boot_Dusseldorf_MessutPääsääntöisesti en oikein pidä näiden isojen jahtien ulkonäöstä, ne ovat jotenkin aivan kummallisia. Oma suosikkini siinä hallissa oli tämä harmaa, hieman maltillisemman kokoinen jahti. (Pysyykö tuolla ankkurilla tosiaan paikallaan?) Veneen edustalla oli juuri alkamassa musiikkiesitys, jossa kuvan herrasmies esitti balladeja. Sellaista on elämä merellä!

Ja mitä kaikkea muuta erikoista löytyikään…

Düsseldorfin jättimessuilla hauskaa on se, ettei koskaan tiedä mitä ihmettä löytää seuraavan kulman takaa. Mukana on aina jotakin vähän outoakin, vai mitä sanotte näistä?

2018012712_12030310_Boot_Dusseldorf_MessutTämä vene oli aikamoinen yleisömagneetti ja jo myytykin. Veneeseen oli istutettu Audin ohjaamo!

2018012617_17383808_Boot_Dusseldorf_MessutNo mikäs moottori tämän veneen perästä löytyy, kun sitä niin esitellään? Kävimme tietenkin katsomassa ja…

2018012617_17373752_Boot_Dusseldorf_MessutMikäs se sieltä kurkistaakaan! 😀

2018012716_16121223_Boot_Dusseldorf_MessutKuulkaas kotirannan joutsenet… Mitenkähän nokka pistettäisiin, jos tulisin tällä polkuveneellä moikkaamaan reviiritaisteluiden aikaan!

2018012713_13323237_Boot_Dusseldorf_MessutHaluat suppailla, mutta ei ehkä huvita meloa, ainakaan vastatuuleen? Ei hätää. Tässä supissa oli aurinkopaneelit ja sähkömoottori avustamaan etenemistä!

2018012814_14222256_Boot_Dusseldorf_MessutOlemme edelleen hallissa. Melontapuolelle oli rakennettu pieni järvi ja aluetta kiertävä joki, jossa sai kokeilla melomista. Tämä oli selvästi lasten ehdoton suosikki!

Ruokapuoli

Ruokapuoli Düsseldorfin messuilla jää kyllä reilusti kotimaisien messujemme jälkeen, etenkin jos haluaa istua alas ja olla sisällä. Saksalaiset selvästi tykkäävät seisoskella kahviloissa, sillä monissa kahvipaikoissa oli pelkästään pystybaaripaikat. Ja ruokakin oli taattua rasvapommia.

2018012614_14282809_Boot_Dusseldorf_MessutJaakon ja isän schnitzel-annokset maksoivat 25 euroa kipaleelta. Mukana leivitetty leike, ranskiksia ja keitettyjä kasviksiä. Minulla salaatti. Siinä tosiaan oli salaattia kerrakseen! Muutama mozzarella ja kirsikkatomaatti, loput sitten vihreää. Hehe, Suomessa on kyllä salaatinsyöjän hemmottelut! Huomasimme seuraavana päivänä Bistrot, joissa oli paljon parempi ja edullisempi ruoka.

2018012717_17202052_Boot_Dusseldorf_MessutAah! Beachsport-hallissa oli myös rantabaari… Herkulliset piña coladat.

2018012717_17464600_Boot_Dusseldorf_MessutHetkinen! Tarkkasilmäiset huomaavat, että juoma on jo vaihtunut. Kookosherkku meni kyllä niin ensijanoon, että pakko oli ottaa vielä mojitokin ja sitten pohdittiin mitä seuraavaksi mennään katsomaan.

Varustehallit

Varustepuoli on iso… Sekä vaate- että varsinaiset venehärpäkkeet ovat saaneet riittävästi tilaa. En jaksanut kiertää veneiden nippelipuolta kovinkaan pitkään, jätin sen isän ja Jaakon hommaksi. Minä kävin katsastamassa vaatteet.

2018012713_13555532_Boot_Dusseldorf_MessutVarustepuolelta kuitenkin aloitettiin. Isä harkitsee keulapotkurin asentamista Bavariaan. Luksusmalli olisi tässä…

2018012713_13555546_Boot_Dusseldorf_Messut…mutta hintalappu ohjaa tyytymään vähemmän luksukseen. Ostaminen jäi vielä, mutta harkintaan meni.

2018012815_15131323_Boot_Dusseldorf_MessutSpinnusukka sai hyväksyvää mutinaa arviointiraadilta.

2018012713_13515153_Boot_Dusseldorf_MessutKaikenlaisia taitettavia sähköpyöriä oli messuilla tänä vuonna paljon viime vuotta enemmän. Tämä malli oli aika räyhäkkään näköinen.

2018012713_13525238_Boot_Dusseldorf_MessutTämä valkoinen pyörä taas oli hinta-laatusuhteeltaan aika ässä. Hintaa sillä oli ulkomuistista noin 800e.

2018012714_14090907_Boot_Dusseldorf_MessutAurinkokennoja näkyi monelta eri valmistajalta. Minulle uutta oli kaiteisiin laitettava aurinkokennolevy. Mietin vähän miten hyvin valo oikeasti osuu näihin vai heijastuuko se merestä?

2018012714_14111153_Boot_Dusseldorf_MessutHaluatko jotain veneen seinälle? Erilaisia säilytysratkaisuja oli kaksi isoa seinällistä yhdellä esittelijällä.

2018012815_15121208_Boot_Dusseldorf_MessutHmm… Tämä voisi toimia…!

2018012714_14262626_Boot_Dusseldorf_MessutTämä ei ehkä toimi veneessä (ellei ole tosiaan storbåt-sarjaa), mutta omaan pihaan voisin tällaisen laiskan linnan ottaa!

2018012715_15131332_Boot_Dusseldorf_MessutRekuille tuliaiset? Tosiaan tyylikkäät pedit, mutta kun yhdistetään veneily ja lemmikit, niin tuo hinta tuppaa nousemaan. Pedit maksoivat noin 140e. Koirat saavat nyt tyytyä taimilaatikoista tehtyihin sänkyihinsä!

 

Sellaista Düsseldorfissa! Täällähän on juuri helmikuu alkanut, mikä tarkoittaa, että venekausi alkaa arviolta hieman yli kahden kuukauden päästä. Paitsi jos tämä talvi tässä yllättää lyhyydellään. Pienestä lämpöpiikistä huolimatta meillä jää kestää edelleen ja Jaakko on tällä hetkelläkin auraamassa mönkkärillä lunta pois jäältä (minä kuuntelen toisella korvalla, ettei pörinä lopu yllättäen!). Tarkoituksena on saada eristepatja pois jään päältä ennen viikonlopun pakkasia, niin jää pääsee paksuuntumaan.

Kevättä ja venekelejä kohti!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

Düsseldorfin venemessut – purjein valkoisin

Kotona mukava talvinen pikkupakkanen alkoi muuttua ensin loskakeliksi ja sitten vesisateeksi. Painelimme potkukelkoilla torstai-aamulla jään yli töihin. Lähtöpäässä vettä oli jään päällä ihan maltillisesti, mutta mantereen puolella aivan liikaa. Minulla oli vain Sorelit jalassa ja vettä oli loppujen lopuksi lähes puoleen sääreen. Sitä todellakin hulahti kenkiin. Kun en ollut jaksanut laittaa pelastautumispukua, niin kenkien lisäksi myös sukat ja housut olivat läpimärkiä. Juoksin äkkiä autolle kaatamaan vedet pois kengistä. Töissä odotti onneksi kuivat korkkarit, mutta housujen osalta jouduin kaupoille (en siis ehtinyt mennä kotiin hakemaan uusia, sillä oli pakko ehtiä yhteen palaveriin). Alkoi tuntua siltä, että olisi sopiva hetki siirtyä unelmoimaan sinisistä vesistä ja kauniista veneistä. Lähdimme seuraavana päivänä Düsseldorfiin venemessuille!

Finnairilla on aika sopivat suorat lennot Düsseliin. Perillä kentällä oltiin perjantaina puoli tuntia ennen messujen alkamista ja tämä aika kuluu sopivasti ilmaisessa kentän ja messuhallien välissä liikennöivässä bussissa sekä aamukahvilla.  Takaisin lähdimme sunnuntaina illalla ennen seitsemää lähtevällä lennolla. Kolme päivää tehokasta messuilua. Kuulostaa pitkältä ajalta, mutta messuhalleja on 17. Emme edes käyneet ihan jokaisessa hallissa, nähtävää on niin paljon! Mukaan lähti myös isäni Alf, mikä tarkoitti vieläkin tarkempaa purkkarisyyniä sekä tarvikkeiden tsekkailua. Hänellä kun on se vene, johon niitä tarvikkeita voi ostaa. Meidän Husky ei tarvitse nyt hetkeen mitään ihmeitä, korkeintaan pitäisi vesille päästä!

Bavaria C65

Johan sen isän venekin velvoittaa, Bavariat oli tsekattava. Ensimmäisenä kiipesimme Bavaria 65:een. Vaikka oli perjantai-aamu, saimme odottaa varsin pitkään veneeseen pääsyä. Moniin veneisiin piti ensin rekisteröityä, niin myös Bavarioihin.

2018012612_12434334_Boot_Dusseldorf_MessutRekisteröitymisestä kertovat rannekkeet saatiin ranteeseen.

2018012613_13010104_Boot_Dusseldorf_MessutEnsimmäisen kohteen kohdalla kuvaajalla kävi pikku moka. Unohdin kuvata veneen rungon. Niinpä täytyy keskittyä katsomaan sisätiloja…

2018012612_12595924_Boot_Dusseldorf_MessutJaakko ja isä tsekkailemassa kantta. Sinne mahtui kyllä tepastelemaan.

2018012613_13020221_Boot_Dusseldorf_MessutJa sisällä mahtui istumaan. Tuomio oli, että täällähän voisi asua! Harmi vain, että paatin hinta oli muutama meidän tuleva talo, joten taidamme pysyä mantereella.

2018012613_13060604_Boot_Dusseldorf_MessutTiskikone sai mairean hymyn aikaan ja asetti standardin. Jokaisesta keittiöstä tsekattiin tämän jälkeen tiskikone. Ei varmaan tarvitse sanoa, että vihaamme molemmat tiskaamista. Niin paljon, että kun saimme saareen vedet, niin tiskikone taidettiin kytkeä ennen vesivessaa!

Bavaria C45

Jatkoimme Bavarioissa, joita olikin paikalla todella paljon. Kun kysyimme missä kohtaa hallia veneet löytyvät, niin meille sanottiin vain, että ette voi olla huomaamatta. Ja se oli totta, osastolla oli ainakin 10 purjevenettä. Jos unelmoidaan sellaisesta veneestä, joka olisi järkevän kokoinen ja hyvä pitkille purjehduksille, mutta toisi kaikenlaista lisäetua nykyiseen paattiin, niin päädyimme 45 jalkaiseen Bavaria Ambitioniin. Se oli pakettina juuri sopiva unelma meille ja taisimmekin ihastua siihen melko tavalla!

2018012718_18212132_Boot_Dusseldorf_MessutSiinähän se!

2018012613_13414101_Boot_Dusseldorf_MessutC45 Ambitionin takaosa on tyhjä kamasta ja siinä ei ole myöskään paikkaa jollalle. Sen sijaan keskellä takana avautuu luukku isompaan säilytystilaan. Pöytää ei ollut paikallaan ja se tekikin veneen takaosasta ihan mahtavan liikkua. Mutta syödäkin pitää, joten jonkinlainen pöytäratkaisu pitäisi olla.

2018012718_18303018_Boot_Dusseldorf_Messut

C45:n muista malleista löytyy paikka jollalle, mutta kuten kuvasta näkyy, on jollapaikka kyllä ihan turkasen pieni. Vähänkään asiallisempi dinghy ei tuonne mene ainakaan täyteen puhallettuna. Ehkä purettuna mahtuisi. Mutta esimerkiksi Karibian saarikiertelyssä tuonne voisi laittaa pyörät (jonkunlaiseen koteloon). Ne olivat meillä jatkuva murheenkryyni, sillä niille on nykyisessä veneessä vähän hankalat säilytyspaikat. Takakannelta löytyi myös grilli ja vesihana.

2018012613_13434349_Boot_Dusseldorf_MessutVaalea pintamateriaali jakoi mielipiteet. Minä ja Jaakko pidimme vaaleasta, isä perinteisemmästä. Mutta siinä isä on kyllä oikeassa, että materiaalin pinta on muovisen tuntuinen ja näköinen. Ero on melkoinen, kun katsoo vaikkapa X:ien pintoja.

2018012811_11232348_Boot_Dusseldorf_MessutKeittiöstä löytyi pieni tiskikone ja viimeistään silloin Jaakko oli myyty.

2018012613_13444452_Boot_Dusseldorf_MessutMonissa veneissä näkyi ratkaisu, jossa keulapunkan molemmilla sivuilla on avointa tilaa samaan tapaan kuin parisängyissä keikkumattomissa kodeissa. Osassa avoin tila jatkui paljon tätä pidemmälle. Tuota, onkohan näillä veneillä tarkoitus ollenkaan nukkua purjehtiessa?

2018012618_18161623_Boot_Dusseldorf_Messut.jpgParannusta nykyiseen 42:een. Kölin pultit olivat aika paljon massiivisempia. Myös koko lattian toimiminen säilytystarkoituksiin oli mietitty paljon aikaisempaa paremmin.

2018012811_11161646_Boot_Dusseldorf_MessutToisessa mallissa oli kahteen osaan taittuva pöytä. Jäi vähän epäselväksi, että pidimmekö siitä vai ei. Joka tapauksessa iso säilytyslaatikko löytyi sitloodasta. En ole photaroinut isää pieneksi, vaan laatikko oli tosiaan aika syvä!

2018012613_13474747_Boot_Dusseldorf_MessutMonessa samankokoisessa veneessä oli todella hyvä keulaboxi säilytystilaa. Useimpiin niistä pääsi tikkailla sisään ja tätä uudistusta tervehtii kyllä ilolla, sillä tuonne mahtuu mukava setti purjeita ja fendereitä.

2018012812_12020219_Boot_Dusseldorf_MessutPäästäkää minut lämpöön! Pina colada vain tuohon patjan juomatelineelle, kiitos!

2018012718_18404027_Boot_Dusseldorf_MessutOnnea on unelmointi! Siitä tulee hyvälle tuulelle!

Beneteau, Jeanneau sekä highlightsit

Minulla sattui pieni tapaturma kameran kanssa. Kävi nimittäin niin, että olin laittanut kameran akun laturiin ennen lähtöä ja ihan muistin ottaa sen mukaankin. No… Siinä latausprosessissa oleellista on, että pistää töpselin seinään. Niinpä minulla oli matkassa kaksi akkua, joista molemmissa oli virtaa yhden palkin verran. Ensimmäinen akku simahti kesken venekierroksen ja kävin narikassa hakemassa toisen vasta kun iso osa veneistä oli kierretty. Niinpä kuvasaaliina muista purkkareista on vähän laimea. Mutta jotain highlightseja sentään löytyy!

2018012617_17525256_Boot_Dusseldorf_MessutJeanneaussa mielenkiintoinen yksityiskohta. Ruorilta pääsee kulkemaan esteettä suoraan keulaan. Ei tarvinnut kömpiä penkkien yli.

2018012617_17535322_Boot_Dusseldorf_MessutTakahyttien ikkunat oli lisätty moniin veneisiin. Jeanneaussa ikkuna on iso ja siitä ja se tuo taatusti mukavasti valoa.

2018012617_17555538_Boot_Dusseldorf_MessutHieman toisenlainen leiska. Portaiden jälkeen vasemmalla oli kahden hengen sohva ja navigointipöytä. Hyväntuntuinen ratkaisu!

2018012615_15050522_Boot_Dusseldorf_Messut_OmakuvaKeittiöiden sijoitukset olivat veneissä aika perinteiset. Dufour oli kääntänyt keittiön paikan keulapiikin eteen. Ihan täysiä pisteitä ratkaisu ei saanut toteutukseltaan, mutta vähän paremmin mietittynä ihan toimiva vaihtoehto ja tekee kabiinista avaran.

2018012617_17565649_Boot_Dusseldorf_MessutAurinkopatjat voi levittää näinkin. Esimerkki Jeanneausta.

2018012618_18040429_Boot_Dusseldorf_MessutVaaleita pintoja näkyi monessa veneessä. Beneteaussa tykkäsin keulakabiinin seinän vaakaan tehdystä pinnasta.

2018012618_18040438_Boot_Dusseldorf_MessutBeneteaun portaat alas saliin ovat omaa luokkaansa. Ne vievät paljon tilaa, mutta loivia rappusia on todella helppo ja tukeva laskeutua.

2018012618_18020222_Boot_Dusseldorf_MessutEttei täällä vaan taas unelmoitaisi? Tällä kertaa Beneteaun kantta vasten. Keulan säilytystila oli huikean kokoinen myös tässä veneessä.

2018012718_18434351_Boot_Dusseldorf_MessutLähes kaikissa katsomissamme veneissä luukut nousivat paikalleen lattiasta. Jossakin jopa sivuilta. Tästä pidän niin paljon, sillä luukkujen hakeminen milloin mistäkin sängystä on rasittavaa. (Kyllä, niille on meidänkin veneessä oma paikka, sitä pitäisi vain käyttää…!)

2018012618_18070730_Boot_Dusseldorf_MessutSalonan runko oli minun mielestä aika nätti. Värillinen teippauskin oli osunut kohdilleen.

2018012813_13252517_Boot_Dusseldorf_MessutVeneen sisällä keulapunkan pariovi loi avaraa tunnelmaa.

2018012711_11131344_Boot_Dusseldorf_MessutIsä esittelee Jaakolle Baltic Yachtsin Pink Giniä, jossa hän oli päässyt käymään sisällä. Jaakon ilme on ehkä vähän kateellinen…!

 

Pogo 12.5

Olihan se pakko käydä Pogossakin ja se oli kyllä hieno! Sisätilat olivat yllätävän toimivat, sillä olin odottanut vielä enemmän raaserityyppistä tyhjyyttä ja yksinkertaisuutta. Itse asiassa tykkäsin veneen sisäleiskasta aika paljon!

2018012813_13525230_Boot_Dusseldorf_MessutVeneen lisäksi meille esiteltiin charter-mahdollisuuksia Kreikassa ja Espanjassa. Se voisi olla mielenkiintoinen sporttiloma ja minulle enemmän cruising-purjehtijana olisi tässä himppasen opeteltavaa.

2018012813_13515105_Boot_Dusseldorf_MessutSisältä Pogo on siisti, avara ja oikeastaan todella toimivan näköinen.

2018012813_13494942_Boot_Dusseldorf_MessutEntäs takakajuutat. Tässä olisi niin helppo nukkua aallokossa! Oikeasti pysyisi paikallaan, eikä tarvitsisi mennä mykkyrään johonkin nurkkaan, että pysyisi yhtään paikallaan.

Allures ja Garcia

Ne ranskalaiset… Jos cruising-veneet näyttävät kaikki vähän samalta, niin Ranskassa osataan todella miettiä asioita toisella tavalla. Veneillä on myös tarkoitus purjehtia ja tutkia uusia paikkoja. Menetimme sydämemme Allures ja Garcia-alumiiniveneille. Lotot laitettiin vetämään illallisella. (Voitin 3,70e, joten ei vielä tilausta.)

2018012813_13404036_Boot_Dusseldorf_MessutKävimme ensin Allures 45.9:ssä, jossa venettä esitteli meille asiansa osaava ruotsalainen myyjä.

2018012617_17414103_Boot_Dusseldorf_MessutKeulaboksista näki hyvin veneen rakenteen. Kysyimme onko alumiini 5 millistä. ”Nej, där fins 10 mm!” Jaha, no ei ihan pikkujääriitteestä piittaa tämä paatti.

2018012617_17383848_Boot_Dusseldorf_MessutTällaisia olen nähnyt vain leffoissa. Karttapöytä oli tosiaan nimensä mukaisesti karttapöytä.

2018012617_17383806_Boot_Dusseldorf_MessutSekä Allureksessa ja Garciassa oli toinen takahytti korvattu tarvikeosastolla. Pöydälle pystyi laittamaan patjat ja veikkaanpa, että myrskypunkkakiinnitykset löytyvät.

2018012618_18343443_Boot_Dusseldorf_MessutTaatusti omanlainen ratkaisu. Keulapunkassa oli käsienpesuallas hytin puolella.

2018012618_18353548_Boot_Dusseldorf_MessutKeulapiikin sänky näytti aluksi erikoiselta. Mutta sitten tajusimme, että sängyt liikkuvat joko yhteen, erikseen, toiselle laidalle… Aika mielenkiintoinen ajatus!

2018012813_13373712_Boot_Dusseldorf_MessutGarcia-venettä on rakennettu käyttäen hyväksi Jimmy Cornelin purhehdusosaamista. Se on tarkoitettu purjehtimaan sekä kylmässä että tropiikissa.

2018012617_17494959_Boot_Dusseldorf_MessutGarcian hytissä on kunnon porrastus ja hytin keskiosa on korotettu. Sieltä todella näkee ulos.

2018012617_17545405_Boot_Dusseldorf_MessutTarvittaessa venettä voi ajaa sisältä.

2018012618_18010149_Boot_Dusseldorf_MessutUloskin on tehty suojaisa paikka. Tällaista olisi kaivannut pari kertaa Atlantillakin (vaikka meille osuikin mukavat kelit). Vaikka kuinka oli bimini suojaamassa, niin tutkakartta sijaitsi veneen takana ruorien vieressä. Eikä ne biminin ikkunat enää olleet ihan kovinkaan hehkeässä tähystyskunnossa.

2018012617_17545441_Boot_Dusseldorf_MessutGarciassa on jykevät ovet. Esittelijä kutsui niitä sukellusveneen oviksi ja olihan ne tukevat. Lukko oli myös kunnollinen, eikä samanlainen heppoinen päiväkirjakapistus kuin monissa muissa veneissä.

 

Lähes pyörrykisssä upeista veneistä ja kaikenlaisista unelmista lähdimme messuilta hotellille. Emme päässeet hotelliravintolaa pidemmälle syömään, kun väsymys alkoi korjata satoa. Niin paljon veneitä, niin monta haavetta!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

 

 

Veneennosto ja pieni ennakkovenenäyttely

Kaikki säätiedot alkavat hiljalleen näyttämään pakkasia sekä yölle että päivälle. Kai se on uskottava, että Huskyn veneilykausi alkaa hiljalleen olla ohi. Lauantain ja sunnuntain välisen yön piti olla -5 astetta pakkasta, joten päätimme lähteä viemään Huskya lauantaina Tampereelle. Pidämme Huskyn siellä talvisäilytyksessä ja samalla sille tehdään tarvittavat huollot. Kevätkausi pääsee sitten alkamaan saumattomasti!

20180106_100317_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterKeskelle pitäisi osua! Lauantaina pääsin ensi kertaa ajamaan veneen trailerille. Sinne solahti koirien valvovan silmän alla!

20180106_102811_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterPaatti kunnolla kiinni. Meillä on yhtä ja toista sattunut, mutta sitä en tosiaan haluaisi nähdä, kun vene tipahtaisi motarille!

20180106_103343_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterTätä lohkeamaa en ollut aiemmin huomannut vaikka Jaakko on sen tainnut jopa näyttääkin. Miten taitavasti kuuluu ajaa, että saa ajettua tuon kohdan karille? Hehe, taitaa olla kiven sinkouma, vaikka potkurissa ei ole jälkeäkään.

20180106_110344_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterPerässä tulee paatti! Haettiin huoltsikalta aamupalat ja suuntana Tampere.

20180106_135312_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterPerillä Yamaha Centerin edustalla. Odottelimme hetken Lassea, joka ystävällisesti suostui ottamaan veneen vastaan pyhäpäivänä. Eipä tiennyt mihin lupautui…

20180106_141207_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterPerusajatus on, että kärry nostetaan trukilla ylöspäin ja vinssistä vapautetaan venettä sen verran, että paatti rullaa nätisti alaspäin, jolloin sen takaosan alle laitetaan pyörillä kulkeva teline. Perusajatus on siis näin.

20180106_142419_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_Center

Mutta kun ei… Vuokrakärryn kölin alla olevat rulla eivät kerta kaikkiaan pyörineet. Aina ajateltiin, että kyllä se kohta lähtee liukumaan, mutta ei. Lopulta saatiin sen verran perää ulos kärrystä, että laitettiin paatti vaakatasoon ja pukki alle. Tarkoitus oli vetää se sitten mönkkärillä telineen päälle. Mutta tällä kertaa mönkkäri liikkui ja Husky ei. (Harmillisesti Yamaha Centerin hallissa ei ollut puita kasvamassa, sillä vastaavassa tilanteessa laitamme aina Jaakon kanssa mönkkärin puuhun kiinni… :))

Vähän lisää nostoja, nitkuttelua ja mönkkäriä. Lopulta Husky solahti hallitusti telineille. ja rullattiin odottamaan huoltoa ja siirtoa talvihallin.

20180106_144523_Husky_Veneennosto_Tampere_Yamaha_CenterViimeinen tarkistus, jäikö vielä jotain… Nähdään noin kolmen kuukauden päästä Husky! Tai jos säät jatkuu näin leutoina, niin kuka tietää vaikka vielä aikaisemmin.

Myymälän puolen venenäyttely

Jäimme vielä porukalla juttelemaan myymälän puolelle ja pitihän sitä käydä katselemassa veneitäkin… Ensimmäisenä silmä osui yllätys yllätys, tuttuun ja pidettyyn. Mustakylkinen Husky on kyllä aika komea näky!

20180106_145049_Tampere_Yamaha_Center

20180106_150035_Tampere_Yamaha_CenterPaatteja löytyi pitkät rivit, moneen eri tarpeeseen!

20180106_150213_Tampere_Yamaha_CenterMeidän eka vene! No, tässä aika paljon uudempana versiona, mutta kyllä minulla sydän sykähtää TG:lle. Etenkin 6.9x:lle!

20180106_145236_Tampere_Yamaha_CenterSillä aikaa kun minä tein yleiskatsausta, oli Jaakko kadonnut. Hänet löysi tietenkin isoimman veneen luota. Pilot 8 veti Jaakkoa puoleensa kuin liima.

20180106_150858_Tampere_Yamaha_CenterPilot 8:ssa piti ihan käydä sisällä. Onhan se erittäin asuttava, pakko myöntää. Minun mielestäni aivan liian iso vene meille nykyiseen käyttöön. Mutta homman nimi onkin kuulemma se, että ihmisellä pitäisi olla useita veneitä. Elikkä yhteysveneet on ihan erikseen kuin tällaiset retkiveneet. Selvä sitten!

20180106_145330_Tampere_Yamaha_CenterYamarin Cross 64 BR sai hyväksyviä nyökkäyksiä, mutta emme ehtineet käydä kyydissä katsomassa tarkemmin.

Kamerasta ehti loppua akku, mutta Jaakko kiidätti minut vielä yhteen veneeseen, josta hän innostui todella paljon. Se oli Finnmasterin T7. Daycruiser, jossa on ihan huikea makuupunkka. Valmiit USB-laturipaikat ja hyvät tilat. Minä kyllä haluan uppiniskaisesti sitä alumiinikoppivenettä, johon ei ole varaa, joten tavallaanhan tämä T7 olisi vähän niin kuin metamorfoosi avoveneen ja koppiveneen välillä (okei, ei alumiinia)! Ainakin viime kesän ihana saaristokeikka varmisti sen, että me tykkäämme retkeillä ja yöpyä myös veneessä. Ah, on ihanaa unelmoida veneistä!

Varmistimme juuri lentoliput ja koirahoitajan Düsseldorfin venemessuille. Isä lähtee myös mukaan, joten purjeveneistä haaveilu tule hoidettua siellä. Düsseldorf onkin hyvä paikka purjeveneiden katseluun, sillä niitä on siellä esillä todella paljon. Muutama viikko Düsseldorfin messujen jälkeen on Helsingin messut. Purjeveneiden lisäksi kiinnostaa ainakin kaikki alumiinipaatit. Erityisesti haluan nähdä Arronet 18 C:n, sillä pikkuruisessa koppiveneessä on kohdallaan ihan kaikki yhteysveneilyyn. Finnmasterin T7 pitää tsekata kunnolla, samoin Axoparin korkealaitaisempi uutuus. Ja jos jommalla kummalla messulla pääsisi vielä näkemään livenä Q-Yachtsin superkauniin Quantum-sähköveneen, niin olisin erittäin happy!

Näyttää siltä, että talvikausi kuluu mukavasti veneistä ja retkistä unelmoiden. Se on hyvä, sillä huhtikuussa saadaan taas paatit vesille ja uusi kausi alkaa!

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

Haaveilua Uivassa venenäyttelyssä

Uiva on oivallinen paikka tuttujen tapaamiseen ja venehaaveiluun. Tällä kertaa suuntasimme vasta sinne viimeisenä päivänä, jolloin säät näyttivät viikonlopun parasta. Tämäkin piti yhden sadekuuron sisällään, mutta tänä kesänä on saanut olla tyytyväinen, jos edes osan aikaa päivästä on t-paitakeli!

Messujen ensimmäiset pisteet keräsi Punkkibussi jo ennen kuin messut edes alkoivat. Punkkibussilta lähetettiin tekstiviesti ja muistutettiin kolmannesta tehosterokotteeseta. Ilman sitä olisimme kyllä autuaasti unohtaneet asian hoitamisen.

Laastari olkaan heti messujen aluksi!

 

Messuilla näkyi mukavasti porukkaa ja sunnuntai olikin kuulemma lauantaita vilkkaampi päivä.

 

VENEIDEN TSEKKAILUA

Aloitimme kierroksen Targoista, joiden veneet oli parkkeerattu tutulle paraatipaikalle suoraan messualueen alkuun. Piti käydä vähän siellä isommassa päässä ihailemassa, mutta minä tykkäsin kyllä eniten pienemmästä tummarunkoisesta Targasta. Tai no 27 ei ole kyllä mikään kovin pieni.

Ehkä vähän liian iso meidän käyttöön (tästä on tämän perheen sisällä kaksi eriävää mielipidettä!), mutta olisihan tuo aivan täysiverinen retkivene!

Seuraavaksi suuntasimme katsomaan XO:n fleettiä.

Räyhäkäs DFNDR näytti juuri niin hienolta kuin viimeksikin. Ja, mikä parasta, pääsen mukaan koeajolle kohtapuoliin!

Cruiserin moottorit on oikeasti aika tyylikkäät.

 

 

HOC YACHTS

Ihan uuttakin nähtiin messuilla. X-yachtsin purkkareita maahan tuova Robi on ottanut repertuaariin myös HOC Yachtsin veneet. Virkistävännäköiset uutuudet on kyseessä ja kävimme erityisesti tsekkaamassa koppivenettä. Tämä menee koon ja hinnan puolesta haaveiluosastolle, mutta veneessä oli kyllä hienoja yksityiskohtia!

Muotoilu oli viimeisteltyä ja yksityiskohdat hyvin mietittyjä. Esimerkiksi veskin seinien laatoitus oli hienon näköinen!

Axoparin veneistä suosikkinani pysyy takahytillinen koppivene. Veneessä on hyvät paikat ajaa ja kunnon nukkumapaikka sekä vessa. Se ei kuitenkaan tunnu julmetusti liian isolta yhteysvenekäyttöön, vaikka eihän sitä nyt ihan pieneksikään voi sanoa…

Toki tsekkasimme myös Axoparin isomman uutuuden. Treffasimme Uivassa ystävämme Mikon, jonka kanssa jatkoimme venekierrosta. Tässä on menossa keskustelua siitä mihin tarkoitukseen tämä 37 oikeastaan onkaan paras…

 

MEIDÄN HUSKY JA YHTEYSVENEET

Laiturilla tuli vastaan tietenkin myös ”meidän” Husky R7. No tämä versio oli kyllä saanut tarrat kylkeensä ja näyttikin aika hyvältä! Vaikka vene on niin tuttu, niin oli silti mentävä kyytiin vähän fiilisteleen. Samalla tsekkasimme myös R8:n. Olemme miettineet lämmittimen asentamista omaan veneeseemme ja R8:ssa sellainen oli. Lämpö ohjataan myös ikkunaan, jolloin lasitkin pysyvät paremmin auki syksyn keleissä.

Heei, tämähän on tuttu vene! Meillä on kertynyt Huskyyn maileja jo reilusti yli 1000.

R8:n lämmitin tohottaa mukavasti suoraan tuulilasiin.

Finnmasterin Pilot Weekend miellyttää erityisesti minua, koska siinä on vähän kaikki kompaktissa koossa. Okei, alumiinia siinä ei ole, mikä olisi tietty mukava juttu.

Siirryimme kurkkaamaan TG 6.9X:n sisälle. Olin jo unohtanut miten kiva vene tämä onkaan! Iso kattoikkuna, avarat näkymät ja todella hyvä yhteysvene. Totesimme, että tämä on aika lailla täydellinen vene Mikon käyttöön. Ja Mikolla on meidän vanha TG, joten meillä kaikillä sykkii sydän vähän TG:n suuntaan.

Ei kai tässä vaan mittään kauppoja hierota?? Meidän Husky on Yamaha Centerin Lasselta ja Jaakko yllytti Mikkoa venekaupoille.

Sargon sisätilat ihastutti etenkin Mikkoa.

Ilahduttava viesti veneessä. Toivottavasti veneet tekevät kauppansa ja tällä viikolla on tehty paljon koeajoja!

Ainoat ostokseni tein vaatekaupoilla. Raitaa tuli sekä paitaan että hameeseen!

 

RUOKATAUKO

Sadekuuron yllättäessä päätimme mennä syömään, sillä veneitten katselu tosiaan saa nälän kurnimaan vatsassa. Uivassa on saanut aina hyvää ruokaa ja nyt tarjontaa oli lisätty vielä pienillä ravintolakojuilla. Kävimme testaamassa niistä pari ja nautiskelimme safkat teltan suojassa. Mietittiin siinä, että sadekuuro oli itse asiassa koppivenemyyjän myynninedistämistä…

Safkat messiin kojulta, hyvää oli!

Tauolla naurattaa ja kerrottiin parhaat jutut!

 

LISÄÄ VENEITÄ

Kävelimme vielä näyttelyalueen itäpuolen laiturit läpi. Näyttelyveneiden kaksi laituria oli yhdistetty isolla laiturilla toisiinsa, jolloin ne pääsi kävelemään näppärästi läpi yhdellä lenkillä.

Laiturin päässä pojat löysivät taas veneen, jonka kohdalla Mikon oli pakko todeta, että ”Tämä me otetaan!” Näitä huudahduksia oli kuultu jo Pilot Weekendin, TG 6,9X:n, Sargo 28:n, molempien Axoparien sekä isomman Arronetin kohdalla. Siitä voi päätellä, että näyttelyssä oli mukana paljon kiinnostavia veneitä ja että pienen lottovoiton jälkeen meillä kaikilla olisi aika paljon veneitä.

Nämä penkit. Ne saivat ihan hurjasti suitsutusta!

Aprikoivat ilmeet kertovat, että melkeinpä kaikista veneistä pohdittiin, että kuinka ne sopisi itselle.

Silverin uusi konsepti-vene oli esillä jo helmikuun näyttelyssä. Emme päässeet veneen sisään, koska paikalla ei sattunut olemaan näytteilleasettajaa. Hieno paatti joka tapauksessa!

Flyboard-näytös menossa.

 

KATSAHDUS KATAMARAANIIN

Lagoonin näyttelyveneyksilöä voi sanoa tuoreeksi. Se oli purjehdittu Ranskasta Suomeen juuri venenäyttelyn kynnyksellä. Päätimme käydä tsekkaamassa veneen ja fiilistelemässä vähän Karibia-tunnelmia, joihin katamaraanit vievät minut lähes välittömästi. Siellä saimme käydä muutamassakin katamaraanissa sisällä ja jotenkin nämä isot laivat tuovat mieleen pitkät purjehdusmatkat, lämpimät ilmat ja kirkkaat vedet…

Lagoonin makuuhuoneessa riittää tilaa! Huh, jopa minä ja Jaakko saisimme tehdä vähän yrittää saadaksemme tämän yhtä sekaiseksi kuin Bavariassa keulahytin!

Suomessa vesi ei ole turkoosia… Mutta olisipa hauska tsekata tästä pikkukaloja Karibian vesillä!

Hei, mitä mitä, onko joku tuonut minulle kuohuvat tänne?!

 

LOPPUSILAUS

Messujen lähestyessä loppuaan päätimme käydä vielä yksillä messujen viihtyisimmässä kahvilassa. Olin kuullut, että sieltä saisi suklaita ja pakkohan niitä oli päästä syömään!

No onhan tämäkin melkein kuohuvaa!

 

Uiva venenäyttely vahvisti omaa fiilistäni tämän hetken unelmaveneestä. Hyvät ajo-ominaisuudet on tietty oltava, mutta sen päälle pääasia on, että vene on tarpeeksi helppo napata käyttöön, niin että matkaanlähtö ei tunnu vaivalloiselta, oli sitten yksin tai porukalla liikenteessä. Eli liian iso vene ei voi olla ja toisaalta meillä painottuu arkikäyttö niin paljon, että retkiominaisuudet eivät pääsisi ihan oikeuksiinsakaan. Unelmapaatissa olisi myös koppi. Kun venettä käyttää 9kk vuodessa, niin koppi on vaan aika mahtava elementti. Lopuksi vielä pohjaan alumiinia ja mahdollisuus tarvittaessa nukkua veneessä, niin siinä on minun tämän hetken unelmaveneen resepti. Hauska katsoa miten nämä fiilikset aina muuttuu ajan myötä!

 

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]

 

 

 

Tall Ships Races – Lähtö Airistolla

Jaakon siskon perhe asuu Turussa ja koska pyörimme siinä lähistöllä saaristossa, sovimme veneilytreffit. Kun treffipäiväksi tarkentui sunnuntai, oli suunnitelmakin aika selvä. Lähtisimme merelle yhdessä katsomaan Tall Ship’s Racesin lähtöparaatia. Kävimme päivällä tankkaamassa Ruissalon vierasvenesatamassa ja nappasimme kolmihenkisen seurueen kyytiin. Siitä lähdimme ensin Nauvoon syömään yhdessä. Erinomaisten haukiburgereiden jälkeen putputtelimme Airistolle katsomaan veneitä. Emme olleet ainoita, joilla oli sama suunnitelma. En ole nähnyt näin paljon veneitä samassa paikassa muualla kuin Düsseldorfin venemessuilla!

 

Ensimmäiset mastot alkoivat näkyä ja katsojaveneet kerääntyivät purjealusten rinnalle.
Hei, kisa ei ala vielä! Varsinainen kisalähtö oli vasta seuraavana päivänä.
Pidempi runkolinja voittaa… Sininen vene jäi taaemmas.
Tykkään vanhojen puisten purjeveneiden ulkonäöstä. Isot veneet ovat majasteettisen näköisiä, mutta pienemmissä purjehdusveneissä on oma viehätyksensä.

Seuraava kaunotar lähestymässä!

 

Katsojaveneitä riittää. Veneet eivät olleet purjeveneen linjalla, vaikka kameran linssi melkein niin valehteleekin.
Nokan alla!

Kapitan Borchardtin keulan alta näkyy läjä ihailevia veneitä.

 

Jos tämä purjealus ei ole joskus toiminu merirosvoaluksena, niin mikä sitten?

 

UIVA VENENÄYTTELY

Koska veneitä oli niin paljon ulkona, saimme kattavan venenäyttelyn myös yleisön veneistä. Aurinkoinen ilma houkutteli veneitä kaikista kokoluokista, joten katseltavaa riitti. Vesille oli tultu viihtymään. Monilla lauloi kamerat, veneissä nautittiin piknik-korien antimista ja paistateltiin päivää. Ylipäätään tunnelma oli leppoisa ja suuresta sinne tänne puikkelehtivasta vveneilymassasta huolimatta edmme nähneet läheltä piti-tilanteita. Muutaman kerran iso cruseship ilmoitteli tööttäämällä, että joku oli liian  lähellä.

 

”Voitko himmaa vähän? Jes, juuri tuohon kuvakulmaan… Kiitooos, saa mennä taas!” (Kiitos Laura kuvasta!)
Husky! Meillä on R7 ja samasta laumasta piti heti ottaa kuva. Toisessa Huskyssa oli heti myös kamera valmiina. Jos satut tuntemaan kuskin, niin pyytäkää lähettämään kuva! 🙂
Nordstarissa osattiin pukeutua!
Myös purjelaivoissa oli hyvä tunnelma ja sieltä vilkutettiin takaisin, etenkin kun laivoissa bongattiin meidän nuorimman matkustajan huiskutuket.
Tuleva merenkäivijä tarkkaili veneitä kiikareilla 6-vuotiaan tarmolla.

 

KIIPEÄÄ, KIIPEÄÄ!

Isoissa veneissä ei parane olla korkeanpaikankammoinen ja ilmeisesti pitää osata jonkin verran kiipeillä. Kuinkahan pitkään näitä purjekuvioita pitää treenata, että homma pelaa varmasti?

Tutkimusmatkailijan mukaan nimetyssä veneessä oli jo porukka mastoissa. Kohta nousisi purjeet!

 

Komean näköistä! Merimiehiä nousee mastoihin kuin muurahaisia yksi toisensa perässä!

 

Tässä aluksessa asut oli mätsätty sävy sävyyn ja siniset kiipeilyvarusteiden alaosat eivät juuri housuista erottuneet.
Itse en kyllä uskaltaisi katsoa alas!
Näissä veneissä riittää piuhoja. Nostan hattua sille, joka osaa juoksuttaa kaikki köydet paikalleen, jos ne joskus joudutaan purkamaan. Puiset (tai puisen väriset) plogit on aika hienot!
Muutama merenneito löytyi keulakoristeena, mutta oma suosikkini oli Morgensternin merihevonen.
Tapaamme jälleen, Sedov! Punamastoinen Sedov lipui merelle viimeisten joukossa ja sai mukaansa ison saattojoukon.

 

MASTOT HÄVIÄVÄT HORISONTTIIN

Vietimme merellä melkein neljä tuntia purjeveneitä katsellen. Aurinko suosi meitä lämmöllään ja eväät maistuivat. Purjelaivat ovat niin kauniita! Tämä on elämäni toinen kerta, kun olen ollut katsomassa veneestä lähtöparaatia. Ensimmäinen tapahtui niin kauan sitten, että en oikein muista sitä kunnolla. Olimme liikenteessä perheemme Lotta-purjeveneellä. Ihastelin vanhoja purjeveneitä jo silloin ja nyt varmaan vielä hartaammin. Oli myös kivaa nähdä näin paljon veneitä katsomassa paraatia, venekulttuuri on meillä ihan voimissaan!

 

Veneiden määrä oli hirmuinen ja jatkui pitkälle kameran linssin ulkopuolelle!

 

 

[line]

SEURAA SAARIELÄMÄÄ:

Facebook

Instagram

Bloglovin

[share title=”Jaa facebookissa” facebook=”true” ]