Luistelupäivä

Aamulla lunta tuprutteli ja saimme idean ulkoreippailusta. Retkiluistelun sai unohtaa, sillä lunta oli tullut sen verran, mutta mitäpä jos vähän kolattaisiin pieniä reittejä, joita pitkin voitaisiin luistella? Tuumasta toimeen ja soitimme kaverille, joka päätti lähteä lapsineen kylään. Toivat pullatkin mukanaan, ison purkin kermaa ja kaakaota. Aika vastustamaton kyläilypaketti!

Eipä sitten muuta kuin kolaamaan. Olimme juuri ostaneet ihka ensimmäisen lumikolamme. Kerrostaloissa asuessa sitä ei paljoa ole tarvittu. Tunnin kolaamisen jälkeen olin saanut aikaiseksi pienen luisteluradan ja muutamia polkuja sinne tänne. Jää lumivaipan alla on yllättävän pehmeää ja paikoin jopa märkää. Lumikerros taitaa toimia paljon parempana eristeenä, kuin olin kuvitellut. Onneksi pikkusaaren edustalla lumen alta paljastuva jää on kovaa ja yllättävän tasaista. Tuulensuojainen paikka on saanut kerätä jäämassaa hiljalleen.

Samalla kun luistelimme, oli jollain aina kola mukana ja yhtäkkiä meillä olikin melko hyvän kokoinen luistelualue käytettävänä!

Luistelualue alkaakin olla ihan mukavan kokoinen! Toiseen päähän jätettiin muutama lumikasa, joiden välissä pystyi pujottelemaan.
Luistelualue alkaakin olla ihan mukavan kokoinen! Toiseen päähän jätettiin muutama lumikasa, joiden välissä pystyi pujottelemaan.
Tästä lähtee: käsi kädessä otetaan vauhtia ja katsotaan...
Tästä lähtee: käsi kädessä otetaan vauhtia ja katsotaan…
...kuka pysyy pystyssä kun luistellaan lumipenkkaan!!
…kuka pysyy pystyssä kun luistellaan lumipenkkaan!!
Pullatauon jälkeen alkoi jo hämärtää. Jaakko kolasi vielä uusimpia lumia pois radalta ja kyytiin tupsahti lumen lisäksi muutakin!
Pullatauon jälkeen alkoi jo hämärtää. Jaakko kolasi vielä uusimpia lumia pois radalta ja kyytiin tupsahti lumen lisäksi muutakin!
Sieltä löytyy pikkuinen ratamme. Juuri sopivasti tuulen suojassa.
Sieltä löytyy pikkuinen ratamme. Juuri sopivasti tuulen suojassa.

Tämä oli täydellinen luistelukauden aloitus. Minulla oli vain retkiluistimet, sillä kaunot ovat jossain varaston uumenissa. Yritäppä leikkiä hippaa kahden elohopeasta tehdyn luistelijan kanssa retkiluistimilla, niin alkaa käännökset sujua edes vähän paremmin pitkilläkin terillä. Huippuhauska päivä!

Jäällä muuten alkaa olla vähän enemmän liikennettä. Kalastajat virittävät pyydyksiään ja porukkaa näkyy kävelyllä. Kalastajien rikkomista jääpaloista näkee, että nyt jää on noin 10 – 12 cm paksua täällä päin.

No kestääkö se jää jo?

Maanantaina ajoimme vielä Busterilla töihin ja takaisin. Aamulla jää oli todella heikkoa, vaikka paksuutta olikin pari kolme senttiä. Jää vain lainehti monen metrin matkalta Busterin rikkoessa sitä. Matka kotiin oli jo jäisempi. Busterin moottori hyrähti nätisti käyntiin, mutta vaihde ei mennyt päälle. Tai siis pakki meni, mutta vaihdekeppiä eteenpäin vääntäessä ei tapahtunut mitään. Jää oli jo sen verran kovaa, että moottorivoimaa tarvittaisiin kotimatkalle. Vartin lämmittelyn ja hieman ikävänkuuloisten ronksahtelujen jälkeen saimme paatin liikkumaan eteenpäin. Tällä kertaa jää oli jo kovempaa, vaikka se melko helposti Busterin alla rikkoontuikin. Sen verran kauan ylityksessä ja sähläilyssä meni, että iltaruoaksi tarkoitetun mozzarellasalaatin basilika ja salaatti ehtivät jäätyä. Sen pahempia hankaluuksia ei tullut!

Jaakko rikkoi jäätä moottorin takaa ennen kotiinlähtöä.
Jaakko rikkoi jäätä moottorin takaa ennen kotiinlähtöä.
Veneilykausi on päättynyt 4.1.!
Veneilykausi on päättynyt 4.1.!

Tiistaina pidimme etäpäivän, vaikka saaren toisesta päästä olisi jo varovasti astellen päässyt maihin. Meillä molemmilla etätyö sattui sopimaan aikatauluihin, joten mikäs siinä konetta hakatessa kauniissa merimaisemissa!

LOPPIAISEN KÄVELY JÄÄLLÄ

Loppiainen aukesi aurinkoisena ja kylmänä. Tiistai-aamusta lähtien oli ollut koko ajan yli 17 astetta pakkasta, joten arvelimme, että voisimme lähteä kävelylle jäälle katsomaan kaukana näkyvää merisavua. Kyllähän kunnon pakkanen on jo jäädyttänyt lähivedet.

Ensin kävimme koirien kanssa lähellä rantaa kävelemässä. Lenkki oli ripeä, sillä vanhempi hauva alkoi aristamaan tassuaan aika pian. Sitten vain sisälle lämmittelemään!

Auringonvalossa jäällä oli hyvä leikkiä. Pentu lempileikissään, eli hyökkäämässä Pipon kimppuun.
Auringonvalossa jäällä oli hyvä leikkiä. Pentu lempileikissään, eli hyökkäämässä Pipon kimppuun.

160106_112605_Sompa_Pipo_Jäätilanne

VARUSTEET NISKAAN JA MENOKSI

Sitten matkaan! Jaakko lähti hakemaan potkukelkkaa ja minä halusin kävellä, joten menin edeltä. Kovin kauas ei tarvinnut mennä, kun jää vähän keinahti. Ja kuulinko rasahduksen? Tein varovaisen hyppyliikkeen ja toden totta, jää notkahti jalkojen alla. Löin jääsauvalla jäähän ja se humahti ensimmäisellä lyönnillä jään läpi. Tämä tarkoittaa, että jäätä on liian vähän, eikä siellä kannattaisi sen enempää notkua.

Napakka lyönti jäähän ja sauva solahti jään läpi.
Napakka lyönti jäähän ja sauva solahti jään läpi.

Meillä on aika hyvät varusteet, joten jäällä käyntiin voi suhtautua myös vähän uteliaasti. Ursuitin pelastautumispuvut pitävät lämpimänä jään seassa useamman tunnin, kun ilman pukua veden varassa selviytymisessä puhutaan minuuteissa. Pelastautumispuku myös kannattelee. Sen sisällä on niin paljon ilmaa, että puvun kanssa on helpompaa nousta jäistä ylös. Tätä olemme testanneet kevätjäillä ihan tarkoituksella, oli muuten hauskaa! Naskalit pitää toki myös olla mukana ja oli meillä myös yksi heittoliina sen varalle, että toinen ei jotenkin sieltä avannosta pääsisi omin avuin ylös. Eilen Suvisaaristossa pelastettiin jäihin tippunut mies, joka ei ollut päässyt avannosta ylös. Vaimo oli saanut heitettyä miehelle narun, jonka avulla hän oli pysynyt pinnalla, vaikkei ylös ollut päässytkään, aina siihen saakka, kunnes pelastajat ehtivät paikalle. Että narut messiin vaan! Ja lopuksi vielä se jääsauva, joka on hyvä apu selvittämään jäiden kuntoa. Näillä varusteilla uskaltaa liikkua jo vähän rennommin, sillä minä olen aina ollut vähän jääkammoinen.

Aijai, naskalit on hukassa. Naskalit on vain Jaakon kaulassa.
Aijai, toiset naskalit on hukassa. Naskalit löytyy vain Jaakon kaulassa.

Jaakko kurvaili vähän kauemmaksi potkukelkalla koittamaan, jos jäät olisivat siellä vahvempia. No eipä ollut. Vaikka lunta on melko vähän, niin se on toiminut niin hyvänä eristeenä, että lumisessa kohdassa jää on huomattavasti ohuempaa. Jääsauva solahtaa kerta toisensa jälkeen napakalla lyönnillä jään läpi. No toisaalta, tällä puolella saarta oli aika lähellä vielä avovettä maanantaina, joten päätimme jättää jääkävelyn väliin tähän suuntaan. Sen sijaan kurvasimme toiselle puolelle saarta ja sieltä jäälle ja mantereelle kävelylenkille.

Taiteellinen näkemys Jaakosta potkukelkkailemassa.
Taiteellinen näkemys Jaakosta potkukelkkailemassa.
Ja vastavalonäkemys.
Ja tässä Jaakko palaa testaamasta jäätä vähän kauempaa.

Myöhemmin juttelimme naapurin kanssa, hän oli kairannut jäätä ja todennut, että se oli vahvassakin paikassa vain 5cm paksua. Joten vielä kannattaa merellä katsoa tarkkaan missä kulkee ja ottaa vähän varusteita mukaan!

Kotiin

Ajelimme Rukalta kotiinpäin ja soitimme puoliltapäivin naapurillemme, jos hän osaisi kertoa jäätilanteesta. Hän kävi katsomassa miltä meidän puolella saarta näytti ja kertoi, että meri on aivan avoinna. Mikä helpotus! Itätuuli oli puhaltanut niin kovaa, että meri ei ollut ehtinyt jäätyä pakkasesta huolimatta. Ajelimme astetta kevyemmin kotiinpäin. Pysähdyimme tapamme mukaan vähän siellä sun täällä ja saimme aikaa kulumaan ihan riittävästi. Perille pääsimme vasta ennen ilta-yhdeksää.

Kun tulimme rantaan, oli niin pimeää, ettei merelle nähnyt otsalampuilla eikä auton lampuilla. Olikohan meri ehtinyt jäätyny pakkasessa? Oli tyyntä ja valon kajosta oli vaikea ymmärtää, olivatko heijastukset veden vai kirkkaan jään pinnasta. Mietin että olisiko fiksumpaa jäädä hotelliin yöksi ja palata aamulla, mutta Jaakko halusi edes kokeilla ylittämistä jo illalla.

Niinpä sitten lähdettiin matkaan. Tai siis Jaakko lähti. Pienellä muoviveneellä. Se liukuisi jään päällä ja sen kanssa voisi meloa avoimen veden yli. Olin vähän huolissani, että jää kestäisi hetken matkaa ja sitten vene uppoaisi jonkinlaiseen jääsohjoon, eikä liikkuisi enää eteen tai taaksepäin. Siellä Jaakko sitten istuisi paatissa ja minä soittelisin jostain apua. (”Haloo, joo tuota mieheni istuu veneessä 20 metrin päässä rannasta, eikä pääse maihin.” Puhelun vastaanottaja olisi voinut vähän miettiä…) Huoli oli turha, sillä aivan pian Jaakko huudahti, että vesi on auki ja eteneminen on helppoa. Katselin loittonevan otsalampun heijastuksia ja siirtelin tavaroita rantaan.

Jaakko palasi Busterin kanssa, joka oli jälleen kerran lähtenyt mukavasti käyntiin. Lastasimme tavarat veneeseen ja sitä olikin sitten riittävästi! Ajelimme hiljaa koirien kanssa tavarakeon päällä istuen kotiin ja katselimme merta. Riitettä oli ja merestä nousi kuin pientä savua sen höyrytessä pakkasessa.

Sinne se Jaakko lähti pimeään.
Sinne se Jaakko lähti pimeään.
Ja sitten takaisin Busterilla!
Ja sitten takaisin Busterilla!

KYLMÄ ON

Oli mukava palata kotiin. Etenkin kun olin unohtanut puolet Fazerin konvehtirasiasta pöydälle, suklaatervehdys on aina iloinen yllätys!! Pitäisi myös muistaa, että asiat aina selviää. Joskus sitä pohtii ja pohtii, että kuinka päästään yli ja koska se meri jäätyy ja mitäs sitten ja sitten. Asiat kuitenkin tuppaavat lutviutumaan, tavalla tai toisella. Ehkä ei tarvitsisi ennakkoon niin paljon pohtiakaan. Tämä koskee lähinnä minua, Jaakko on vähän huolettomampi.

Kotona oli 8 astetta lämmintä, olimme ottaneet lattialämmöt kylppäristä pois ennen lähtöä. Hrrr… Vaikka mökkimme on aika pieni, ei siinäkään 11-12 asteen lämmitys ihan hetkessä tapahdu. Niinpä laitettiin äkkiä kaksi patteria, lattialämmitys, kuivauskaappi ja takka päälle. Lisäksi laitoin ison pinon kynttilöitä pöydälle ja iltapalaksi lämpimiä leipiä uunissa. Näillä lämmönlähteillä mökki saatiin lämpimähköksi ennen nukkumaanmenoa.

NO KOSKA SE JÄÄTYY?

Seurasimme tarkasti sunnuntain lämpötiloja, mutta 7 asteen pakkanen ei näyttänyt hyydyttävän merta kovinkaan tehokkaasti. Tiistaina ja keskiviikkona elohopea laskee kahteentoista, joten ehkäpä loppiaisena ihailemme meren jäätymistä?

Rantakivet ovat jäätyneet.
Rantakivet ovat jäätyneet.

Jaakko kävi tänään kaupassa Busterilla ja rannalla oli tullut vastaan mies, joka oli matkaluistimet kaulassa tulossa katsomaan, josko jäille jo pääsisi. Jaakko oli sanonut, että meri on isoilta osin vielä auki, joten nyt täyskäännös, mars. Täällä ajaa tosiaan vielä veneellä, joten älkäähän vielä menkö jäille, ei edes vielä hetken päästä. Ainakaan ilman kunnon varusteita. Pelastautumispuku on todella hyvä henkivakuutus, samoin naskalit ja pinnalla kannatteleva reppu nyt vähintään. Ja kaveri mukaan myös (ei kuitenkaan metrin päähän kulkemaan kuitenkaan). Pysytään kaikki jään päällä!

Jää yllättää

Jouluaatto saaressa oli lämmin. Aurinko paistoi ja fiilis oli todella erehdyttävästi keväinen. Jaakko otti aamukahvit rantaan ja minä istutin samalla syyskylvönä porkkanaa, pinaattia, palsternakkaa ja salaattia. Oli aivan kuin olisimme tehneet keväisiä pihahommia. Koirat leikkivät ja pentukin on saanut jo sen verran jalkoja, ettei se jää aivan heti jälkeen. Aurinko värjäsi koirien turkit keväisen punaisiksi.

Syyskylvöt aattona. Hullua!
Syyskylvöt aattona. Hullua!
Musta pantteri hyökkää... Koirilla oli hurjat Joulu-tsembalot.
Musta pantteri hyökkää… Koirilla oli hurjat Joulu-tsembalot.
...mutta malttoivat ne vähän nauttia auringostakin.
…mutta malttoivat ne vähän nauttia auringostakin.

Joulupäivänä lähdimme matkailemaan pitkin poikin; Riihimäen ja Turun kautta lumiselle Rukalle. Edellisenä iltana joulupukki oli aivan höpsähtänyt ja toi minulle SUP-laudan. Olimme ajatelleet testata sitä aamulla joulupäivänä ennen reissuun lähtöä, mutta luonto päätti toisin. Keli oli harmaa, vettä vihmoi taivaalta ja tuuli reippaasti. Siinä jäi suppailu-testit seuraavaan kertaan reissuun lähdön takia. Totesin vain, että ehtiihän tätä testata reissun jälkeenkin, sillä jäitähän EI ole tulossa. Kymmenen päivän sää näytti muutamana päivänä mitätöntä pakkasta. Ja sitä paitsi oli ollut niin lämmintä pitkään, ettei meri mitenkään ehtisi jäätyä alle viikon reissussa. Ei vaan ehdi.

LUMIMAISEMISSA RUKALLA

Oulun jälkeen alkoivat lumisemmat maisemat ja näimme matkalla pari heijastimella merkittyä poroakin. Mutta voi pojat, että perillä oli kaunista! Yövyimme ystävien luona ja aika on kulunut syöden ja ulkona liikkuen. Hauvatkin pääsivät hiihtämään järven jäälle.

Rukalla päästiin lumille. Järven jäällä pääsi koiratkin ottamaan vauhtia!
Rukalla päästiin lumille. Järven jäällä pääsi koiratkin ottamaan vauhtia!
Sompa-pennun mielestä Sompa oli todella mielenkiintoinen...
Sompa-pennun mielestä Sompa oli todella mielenkiintoinen…
Jaakko ja kaverit kävivät kiipeilemässä tunturille puhtaita laskulumia etsien. Tässä ollaan menossa ylöspäin ensimmäisen päivän auringon pilkahduksen aikaan.
Jaakko ja kaverit kävivät kiipeilemässä tunturille puhtaita laskulumia etsien. Tässä ollaan menossa ylöspäin ensimmäisen päivän auringon pilkahduksen aikaan.

JÄÄTÄ NÄKYVISSÄ

Facebookia on toki pitänyt selata ja sieltä huomasin ensimmäistä kertaa, että merelle on tullut jäätä. ”Eihän se nyt voi vielä oikeaa jäätä olla…”, ajattelin. ”Jotain pientä riitettä.” Seuraavana päivänä luin toisen päivityksen, josta selvisi, että jäätä on jo enemmänkin ja säätiedot kertoivat 10 päivän ennusteessa huomattavasti kylmemmistä päivistä, kuin reissuun lähtiessä.

No tämähän sattui mukavasti. Pikku-busterimme oli sataman laiturissa suojan puolella, joka jäätyy ensimmäiseksi ja näytti siltä, että jää oli kovaa vauhtia paksuuntumassa sen verran, että Busterilla ei saisi enää väylää rikottua. Ystävämme Micke kävi sitten vilkaisemassa Busteria ja totesi sen istuvan aika hyvin jäissä. Micke on oikea saaristolainen, joka ymmärtää jäästä ja vähän kaikesta meitä enemmän. Hänen vinkkinsä oli, että annetaan Busterin olla laiturissa vielä jonkin aikaa, että jää kestää miehen ja sitten sahataan se irti jäästä ja nostetaan ylös. Kuulostaapa tosi helpolta, meillähän ei ole edes traileria, hehheh… Mietin myös, että miten pääsisimme saareen, jos sinne ei pääse veneellä ja toisaalta jää ei ole vielä kovin vahvaa, sillä kaikki jäissä kulkemiseen liittyvät varusteemme olivat tietenkin jään toisella puolella saaressa. No, aina jotain keksii ja olosuhteet ehtivät muuttua vielä moneen kertaan.

SE SIIRTYY SITTENKIN

Eilen aamulla Jaakko näytti minulle tekstiviestiä, jossa oli kaksi kuvaa. Tuuli oli sekoittanut jäitä ja Micke oli käynyt hinaamassa Busterin meidän kotilaituriin. Siellä se nököttää! Ihan ihme, miten ihania ihmisiä on olemassa!

Nyt katsomme silmä tiukassa säätietoja. Pakkasta kyllä tulee, mutta idästä tuulee aika reippaasti, joten tuurilla vesi on vielä auki, kun tulemme kotiin ja saamme siirrettyä veneellä toivottaman suuren matkakuormamme saareen. Katsotaan kuinka käy!

Hyvää Uutta Vuotta 2016 kaikille!

Ahtojäitä viidentoista vuoden takaa

Meidän saarinaapurit kävivät kylässä eilen ja toivat mukanaan todella hienon tuliaisen! Vuonna 1999 jäiden sulaessa sattui kevätmyrsky puhaltamaan kaakosta. Se tarkoitti sitä, että lahden jäät kasautuivat meidän rannalle. Naapurit kävivät kuvaamassa jääröykkiöitä ja toivat mukanaan valokuvan viidentoista vuoden takaa! Valokuvassa ei kuulemma oikein edes näy, miten paljon jäitä oli ja myös jäälohkareiden paksuus näyttää vaatimattomammalta. Jään voima kuitenkin näkyy rannassa olevien mäntyjen rungoissa, niistä on kaarnat kuoriutuneet isolta alueelta. Naapurit veikkasivat silloin, että männyt eivät selviä hengissä.

Ahtojäät vuonna 1999

Aamuaurinko värjäsi puut myös 15 vuotta sitten kauniilla värillä!

Kävin heti aamulla kuvaamassa rantaa samasta kohtaa. Männyt olivat selvinneet hengissä. Kuvan keskellä oleva pikkuinen tammi on vähän vankistunut, mutta yläkuvan pieni koivu tammesta vasemmalle on aivan yhtä riu’un näköinen nyt kuin 15 vuotta sitten. Se ei taida menestyä tuuheiden mäntyjen peitossa. Kuvan oikealla laidalla olevat kaksi mäntyä ovat kallistuneet vuosi vuodelta. Niistä kuuluu tuulella aika uhkaavaa natinaa, saapas nähdä kuinka kauan kestävät. Taustalla oleva tuuhea kuusi oli vielä terve edellisessä kuvassa, nykyään sen latva on kuollut jo pitkältä alueelta.

20141030 Ranta aamuauringossa.jpg

Koiralla on taas hyvä suojaväri!

SavedPicture-2014103020254.jpg

Rungosta näkyy jään jäljet vielä monen vuoden jälkeen.

Jääkasat eivät ole koskaan tuon jälkeen nousseet noin korkealle. Tuossa kohdassa on siis normaalille rantaviivalle noin 20 metriä. Viime vuonna jäät sulivat ihan kiltisti pois, ja pakko myöntää, ei käynyt mielessä, että kevät voisi näyttää myös tältä. Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea luonto heittää eteen tulevina talvina!

Jäätä merellä ja vinkki lehtikaalin säilöntään

Heräsimme aamulla todella kauniiseen auringonpaisteeseen. Ensin seitsemän jälkeen kävin ihailemassa oranssia auringon nousua. Mutta en kyllä oikeasti herännyt silloin, lähinnä raahustin ikkunan eteen ja äkkiä takaisin nukkumaan. Kun vihdoin nousimme sängystä, oli jo erittäin valoisa aamu. Jaakko oli pesemässä hampaita ja huudahti hammastahnat suussa, että meidän pikkulahdessa on jäätä! Niinhän siinä kävi, että piti rynnistää pihalle ottamaan kuvia.

WP_20141018_09_52_56_Pro__highres

Luulin että jäätä on vähän rannassa, mutta tosiaan, koko pikkulahti oli jäässä veneen perälle asti!

WP_20141018_09_56_23_Pro__highres

Pappa-koiraa ei paljon haitannut, vaikka lempilelu kastelukannussa olikin jäätä.

WP_20141018_10_02_13_Pro__highres (2)

Aurinko kimmeltää jään pinnalla.

WP_20141018_10_00_20_Pro__highres

Ihme kyllä jää ei ole vieläkään sulanut auringon paisteessa. Kestäisiköhän se iltaan asti?

WP_20141018_10_26_07_Pro__highres

En tiedä muistaako kukaan meidän myrkkymaalausta? Niin tai siis sehän jäi tekemättä, joten siinä ei ole paljon muistamista. Jaakko lähti ajamaan jään keskelle levää irrottamaan. Hyvin lähti keulasta.

Valokuvakilpailu

Jossain vaiheessa Jaakko kertoi, että meillä on menossa valokuvakilpailu ja että hän aikoo voittaa sen. Jaakko kyllä panosti hommaan hienosti ja kiipeili uusiin kuvakulmiin. Molemmat valitsivat aamun parhaan kuvan, jotka olivat teemaltaan yllättävän samanlaisia. Bonuksena vielä Jaakko ja joutsen, että tulisi vähän erilainenkin kuva kisaan mukaan.

WP_20141018_10_04_18_Pro__highres

Kuva 1. Laiturille oli jäätynyt hilettä.

SavedPicture-20141018162216.jpg

Kuva 2. Ensijää ja TG

WP_20141018_10_16_28_Pro__highres

Kuva 3. Jaakko ja joutsen

Aamupala rannalla ja vinkki vitonen lehtikaalin säilöntään

Vaikka oli todistettavasti jäätävän kylmä, oli auringon puolella tonttia ihanan lämmin. Leivoin nopeasti aamupalaksi pari teeleipää ja Jaakko pyöräytti smoothiet, Jaakosta on tullut meidän perheen smoothiemaisteri, ihania makuja! Päätimme mennä rantaan syömään. Keskustelimme valokuvakisan voittajasta, mutta emme päässeet yksimielisyyteen. Saattaa olla, että emme olleet ihan objektiivisia asian suhteen?

20141018 Aanupala rannalla

Toista koiraa ei näkynyt, se oli kaislojen seassa tutkimusretkellä. Toinen ei taas suostunut lähtemään puolta metriä kauemmas lämpimästä leivästä.

Käytämme aika paljon salaattia ja lehtikaalia smoothieissa ja olen miettinyt miten syksyn sadon saisi helposti käyttöön myös talvella. Lehtikaali on ollut tosi kiitollinen kasvatettava, se kestää pitkälle syksyyn ja kovin montaa vihulaista ei ole lehdistä löytynyt. Nyt päätin kerätä loputkin lehtikaalit talteen talven tieltä.

20141018 Lehtikaalin säilöntä

Kyllä niin on mairea hymy puutarhurilla… Haha!

Smoothiehommiin täydellinen säilöntävinkki on pakastaminen, jolloin lehtikaali on helposti saatavilla ja se korvaa jääpalojen laittamisen smoothieen. Suosittelen käymään lehdet hyvin läpi, nimimerkillä koivulehtiä ja havunneulasia lehtikaalisalaatissa. Lehtikaalin sykerölehtiin tarttuu kaikenlaista ja on siellä pari kertaa ollut joku öttiäinenkin kotelossaan. Yleensä en käytä niitä paksuimpia lehtiruotia salaatissa, smoothiessa sekin menee. Nakkaan ison kasan lehtikaalin lehtiä blenderiin ja hieman vettä mukaan. Joo, eivät blendaannu helposti. Kärsivällisyyttä ja massan kääntelyä puuhaarukalla tarvitaan!

Kun lehtikaalit ovat hyvin blendaantuneita, kaadan leivosvuokiin sopivan määrän ja lyön vuoat pakkaseen. Tiedoksi sitten, että kaksi paperista leivosvuokaa päällekkäin eivät pidä massaa paikallaan, vaan se valuu pitkin pakastinta. Testattu on. Joten laitan leivosvuoan silikoni-muffinssivuoan sisään jäätymään, minkä jälkeen ne voi ne voi laittaa vaikka pussiin odottamaan käyttöä. Minulla on noita silikonivuokia vain kuusi, joten siksi en laita suoraan niihin, vaan käytän niitä lähinnä jäädytysmuotteina. Lehtikaalimassa jäätyy hankalasti kiinni leivosvuokaan, mutta lähtee helposti irti, kun sitä valuttaa sekunnin kaksi hanan alla.

20141018 Lehtikaalia leivosvuokiin1

Kas näin ja sitten lehtikaalit pakkaseen.

20141018 Lehtikaalia leivosvuokiin2

Jäättymisen jälkeen homma näyttää tältä, eli valmiilta blenderiin!